vårpyssel och mustasher

Om vi min vana trogen börjar med det jag skrev sist i rubriken så upptäckte jag vid en internetvända igår att mustashkampanjen mot prostatacancer (eller snarare för prostatacancerforskning) hade ett så fånigt upplägg att jag beslöt mig för att inte hoppa på ordentligt utan istället hoppa av tramserierna ordentligt. Så nu är jag alltså slätrakad igen.
Rakapparaten som jag berörde i gårdagens blogg är föresten fortfarande lika pigg som förut. En ordentlig rengöring gör dessutom att den inte tjuter lika mycket som tidigare vilket inte minst är en fördel när man rakar kinderna som ju ligger precis vid öronen…
 
Dessutom håller ju våren precis på att gå över i försommar. Det är soligt eller regnar, inte så mycket grått längre och "kallt" mitt på dan innebär plötsligt en 15 grader i skuggan.
Det gör att det är läge att ta fram gräsklipparen och låta den få en översyn, fundera över hur man ska få bort vinterns asfaltrester från bilen och fundera på blommor snarare än ljus till pappas grav. Den sistnämnda har föresten numera försetts med sten och ordentlig plantering framför. Det är klass på grejorna numera! Det var väl det enda vi kan göra för pappa som sakerna nu förhåller sig.
 
En annan sak som behöver en översyn är vår skottkärra. Närmare bestämt hjulet. Efter att ha kommit fram till att jag själv inte hade kompetens att åtgärda detta kontaktades en granne som har en liten firma inom vilken han åtgärdar diverse bekymmer åt folk. Ringde honom och han sa att jag kunde komma över med hjulet. Gick över med det i förmiddags och la det bredvid hans bil.
 
När jag kom förbi på min eftermiddagspromenad låg det var och jag började undra vad som pågick och gick upp och ringde på. Hans dotter öppnade och förklarade att bilen jag lagt hjulet vid var grannens gamla bil. Han var ute och for med sin nya. Så enkelt var det men jag kände mig lite snuvad.
 
Dessutom har en av killarna på macken upplyst mig om att man inte får veta något om man inte frågar, vilket han dessutom ansåg att jag om någon bör veta som blivande lärare. Tyvärr kom jag inte på att svara honom att jag också vet att eleverna lär sig bäst om de får upptäcka saker själva. Hoppas jag kommer ihåg det nästa gång!
Det här inlägget postades i Vardagsbekymmer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

