ESC-fiaskot

Till att börja med, jag höll inte på Serbien som vinnare innan, men jag måste erkänna att jag tycker de är värdiga vinnare.
 
Jag hade önskat finland och Hanna Parkannen en bättre placering, men måste något besviket konstatera att även om låten var det häftigaste jag hört sedan Nannes Avundsjuk höll inte framträdandet alls samma klass.
 
Jag är inte särskilt svag för The Ark. Var det inte före tävlingen och är det inte nu heller.
 
Aftonbladets reaktion på resultatet tycker jag är det stora fiaskot!!
 
Dessutom är en del av resultatet (de höga placeringarna för Bulgarien och Ukraina) ett tydligt bevis på att olika former av telefonomröstningar inte är det bästa valet alla gånger.
 
Hade tävlingen som den svenska uttagningsfinalen haft en jurry dessutom hade tävlingens bästa bidrag (men utan bra scenframträdande), Islands Erikur Hauksson med hans Valentine Lost förmodligen klarat kvalet.
Hade det funnits en jurry hade Finland förmodligen kommit bra till. Kanske hade också Sverige fått bättre plats.
I det sista fallet måste vi dock komma ihåg en sak. Nakna kroppsdelar har aldrig varit särskilt säljande i ESC. Någon i produktionsbolaget borde ha sagt åt Ola Salo att klä på sig. Och handen på hjärtat: Så märkvärdig är inte låten (även om den inte är direkt dålig heller).
 
Svenskar har tidigare varit bra på att bedömma sig själva, vet jag från min utbildning. Den tiden är förbi, åtminstone bland våra medier! Antingen saknar Aftonbladets läsare all bedömningsförmåga, eller så väljer tidningen ut de allra mest osakliga och dummaste insändarna i sådana här lägen. Inget av dessa allternativ är särskilt hedrande för Aftonbladet!
 
Aftonbladet (eller möjligen kvällstidningarna) är alltså det stora fiaskot!
Det här inlägget postades i Underhållning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

