Rakningsbestyr

Rakappraten som jag skrivit om i en tidigare blogg är batteriet slut på. Efter två veckors rakning och ständiga batterivarningar så la batteriet äntligen av. Apparaten laddades upp men problemen fortsatte. Så de batterierna ska man nog inte lägga någon energi på.
 
Så jag har gått tillbaka till rakhyvel igen.
När vi städade ur pappas badrumsskåp i samband med hans bortgång i juli förra året så upptäckte vi en rakhyvel som är oerhört svårdaterad men sannolikt är från någon gång mellan 1950 och 1980. Det rör sig nämligen om en gammaldags rakhyvel där en skruvmekanism används för att öppna ett fack där ett löst rakblad förvaras.
Eftersom det fanns blad kvar tyckte jag att jag kunde använda upp dem.
 
I morse konstaterade jag att det sist bladet gjort sitt, placerade rakhyveln som museiföremål högst upp på badrumsskåpet och bättrade på resultatet med min moderna Gillette Mach3.
 
Utvecklingen går frammåt, kan nu konstateras. Åtminstone på detta område. Rakbladen till Mach3 (den vanliga, inte Mach3 turbo eller något sådant) kostar i och för sig 20 spänn styck om du får ett bra pris vilket kan tyckas som hutlöst mycket pengar, men rakhyveln är smidigare och skönare, rakresultatet är som från en annan galax och bladen håller dessutom mycket längre än de gamla lösa rakbladen. Utanpå detta är risken att man skär sig radikalt mycket mindre.
 
Det är inte ofta jag sjunger den moderna teknikens lov, men tack och lov för att det finns moderna rakhyvlar!
Det här inlägget postades i Hälsa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

