Konsten att snålköra

Sedan jag tog körkort för två år sedan har jag försökt köra snålt.
Denna ansträngning förstärktes när min mor köpte ny bil (den nya har färddator där medelförbrukning framgår).
 
Här nedan följer vad jag lärt mig leder till låg bränsleförbrukning
Först sådant där bjäfs jag gissar att ni hört tidigare:
– Accelerera bestämt
– Varva aldrig upp motorn på tomgång!
– Hoppa över de växlar du knappt använder under accelerationen.
– Släpp gasen och låt bilen rulla fritt i nedförsbackar. Tryck inte ned kopplingen
– Använd motorbromsen. T.ex. kan det vara en god idé att först trycka ned bromsen, sedan kopplingen först när du måste.
– Växla upp så fort du kan. Ett exempel på det är att man under en omkörning växlar upp när du uppnått lämplig omkörningshastighet, alltså mitt under omkörningen, inte när du kommit tillbaka till ditt körfält.
– Använd motorvärmare. Har du en bil där den kan kopplas på konventionellt vis får du inte bara snålare motor, utan även bättre kupévärme.
– Planera din körning och se till att köra mjukt med god framförhållning. 
Dessa råd finns att inhämta t.ex. genom sidan www.ecodriving.se
 
Nu ska vi ta till storsläggan och ta upp sådant som ni förmodligen får reda på vid ecodrivings kurser (som kostar ett antal pengar). Men även sådant som rör ditt privata körsätt.
– Undvik att köra kortare sträckor än att motorn blir helt varm. Den sträckan varierar naturligtvis en hel del. En varm sommardag blir en bensinbil varm på några kilometer. Är det svinkalt och du har en modern diesel (och inte använder motorvärmare) måste du nog vara beredd att ställa bilen utom vid en fjällsemester eller så. Detta tips påverkar främst motorslitaget positivt men är också ett mått på att inte köra för korta sträckor.
– Bestäm dig för en maxhastighet som du inte ska överstiga (även under omkörning!). Går du över den hastigheten släpper du gasen och låter bilen motorbromsa. Det bästa är naturligtvis att planera körningen så att du håller hastigheten genom att gasa extra i uppförsbackar och släppa gasen i nedförsbackar. Kan naturligtvis vara fartgränsen men behöver inte vara det.
– Kör aldrig om ett fordon som kör snabbare än 20 km/h under din maxhastighet. Kör det snabbare än så är det nämligen omöjligt att köra om det på ett säkert sätt utan att gå över din maxgräns. Kör heller aldrig om en bil precis innan hastighetsskyltar som upplyser om en ökning av den tillåtna hastigheten. Dels prejar du i praktiken bilen du kör om och dels finns risken att tidsbesparingen i slutändan blir någon tiondels sekund eftersom bilen framför skulle ha accelererat sekunden senare.
– Serva bilen ofta och regelbundet. Vissa bilar ska idag klara 3000 mil på en omgång olja. Det finns olika meningar bland bilmekaniker om hur det verkligen är med den saken…
– Ett högt och smalt däck ger bäst bränsleekonomi och bäst våtegenskaper. Undvik extremdäcken om inte utseendet känns väldigt viktigt.
– Olika bilar har olika känslig gaspedal (gasrespons). Viktigare än man skulle kunna tro när punkt två ska realiseras. Lär dig din bil.
– Moderna bilar (särskilt de med turbo) är starka långt ned i varvtalsregistret. Håll motorn mellan 1500 och 3000 varv per minut. Vid enstaka tillfällen kan man gå upp till 3500.
– Många moderna bilar har färddator. Ställ in den på medelförbrukning och tävla med dina arbetskamrater om lägst bränsleförbrukning.
 
Mitt personliga rekord är 0,47 l/mil i en Škoda Fabia 1,4 75 hk sträckan Roslagen-Vallentuna. Den ska dra 0,65 blandad körning.
 
Slutligen några råd som kanske verkligen svider på en del:
– När sträckan är för kort, gå eller ta cykeln.
– Åk kollektivt så mycket som möjligt.
– Köp en mindre bil. En bil som drar 0,7 liter bensin per mil (t.ex. Skoda Roomster eller VW Golf) släpper ut mindre koldioxid och andra giftiga ämnen än en bil som drar 0,7 liter diesel (som t.ex. en V70-kombi). Tänk dock på att du naturligtvis ska undvika de bilar som är toksnålt utrustade (t.ex. utan ESP eller sidokrockkuddar). En småbil är trevligt, men man ska inte vara dumsnål! Kör du en småbil kan du naturligtvis strunta i den här punkten. Grejen är den att du ska utgå från minsta tänkbara bil när du väljer bil (Škoda Fabia, Peugeot 206) och sedan eventuellt öka storleken. Inte utgå från svensk normalstorlek (Volvo V70, Saab 9-5) och kanske gå ned någon storlek.
Annonser
Det här inlägget postades i Resa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s