Villa Vovve Volvo eller Svenssonliv Skoda Schäfer

Jag tog och räknade lite grand på Sveriges mest sålda bil (Volvo V70) i dess nya generation och en bil prisbelönt för sina vardagsfärdigheter (Skoda Roomster) nu på förmiddagen och jämförelsen blir minst sagt intressant.
 
Saken är den att jag tillhör en grupp människor som åtminstone borde vara välrepresenterade bland så väl forskare som journalister.
Jag är en misstänksam sort. När motorjournalistkåren och nybilsregistreringen gemensamt hyllar Volvo V70 då håller jag på värsta konkurrenten Saab 9-5 nästa bara för att vara tvärsför.
Det finns dock ytterligare en anledning, som däremot är lite mer seriös, till att jag gör det. Jag gillar små bilar och bilar med alerta köregenskaper. Där vinner Saaben över Volvon. Saab 9-3 är till och med spänstig som en småbil! Saaben brukar också ligga bra till i kundundersökníngar.
Dessutom kom pappas leukemi att ge mig en viss erfarenhet av baksäten och jag reagerade direkt på Volvons (V70 – förra generationen).
Det är nämligen anmärkningsvärt dåligt. Saabens är klart bättre. 
 
En "VIP-visning" av nya Skoda Fabia gav mig en till tankeställare eftersom baksätet i Skodan faktiskt föreföll bättre än det i Volvon.
Tillställningen var för övrigt minst sagt jummen för övrigt.
 
Med detta i åtanke tog jag alltså och räknade och forskade igenom Skoda Roomster och Volvo V70. Här gällde absoluta tal, hårda siffror, inte mina sbujektiva omdömmen!
Resultatet är häpnadsväckande. Jag jämförde två modeller med snarlik bränsleförbrukning, Roomster 1,6 (bensin) och Volvo V70 2,4D (diesel). Tack vare dieselns lägre inköpspris är bränslet billigare till Volvon och miljöronden blir oerhört jämn.
Men Skodan har klart bättre utrymmen i kupén, Bagagevolymen är ungefär lika i de båda bilarna. Totalt sett har allts Skodan bättre utrymmen! Inte minst det för barnfamiljer viktiga baksätet är bättre i Skodan.  Inte så mycket på höjden, vilket hade varit begripligt med tanke på att Skodan är gott och väl en decimeter högre utan desto mer på längden. Att en bil som är 6 decimeter längre har nästan 7 centimeter sämre benutrymme bak är minst sagt märkligt.
 
Skodans förmåga att undvika en olycka, den så kallade aktiva säkerheten, är lika bra som Volvons.
 
Men Volvon är klart dyrare. I min jämförelse så lät jag kontantinsatsen vara lägsta möjliga på Volvon och sedan just det beloppet för Skodan, enligt principen att man ska ha råd med bägge bilarna för att jämförelsen ska bli intressant!
Volvon blev lite billigare i bränsle.
Men månadskonstanden för lånet blev 3 500 kronor högre!
Totalt inklusive värdeminskning var kostnaden för Skodan mindre än hälften än den för Volvon, eller ungefär 4000 kronor lägre varje månad. Då är skatt, service och försäkring inte medräknade.
 
Volvon har bättre passiv säkerhet och är fortfarande det bästa för fjäll- och husvagnssemestrar. Men behöver man äga en bil anpassad för någonting man gör en eller två veckor om året. Och vad den passiva säkerheten anbelangar: Undvika att krocka kan vara ett tips.
 
Och mellanskillnaden ekonomiskt räcker till många förarkurser!
 
Nej, en sak tycks vara ganska säkert. Volvo V70 är inte Sveriges bästa bil.
 
Hela jämförelsen finns på min dator. Maila om du vill ha den!
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

