Jag svamlar vidare

Som alla eventuella läsare av den här bloggen torde ha märkt vid det här laget så tillhör jag inte den gruppen som uppdaterar bloggen flera gånger om dagen precis. Magnus Ugglas variant att skriva 6 gånger om dagen är rätt långt borta. Om man säger.

Så vad gör jag när jag inte bloggar då? Inte mycket måste jag erkänna. Fast idag har jag faktiskt fått lite gjort. Jag har en segsliten omgång av sk. legacy på mitt Sims-spel och har precis flyttat ut ett barn för att rätt snart påbörja generation 2 (legacy innebär att man ska spela till generation 10 utan spelfusk).

Sedan chattar jag en del. Huvudsakligen med två personer.

Den ena är en tjej som är vid pass 13 bast som är jäkligt rolig att snacka med men begränsat ärlig, så det går lite upp och ned hur mycket vi "umgås" (eller vad man ska säga att man gör i en chatt). Det andra är en rätt ny bekantskap som också är förbaskat trevlig att snacka med men dessutom i stort lika ärlig som jag själv är (och jag tillhör de ärligare, ska väl sägas direkt). Den relationen får vi se hur den utvecklas, jag utesluter ingenting.

Men hoppas att den inte brakar åt skogen i alla fall.

Annars har jag faktiskt två rätt viktiga saker att göra som jag definitivt bör göra imorgon dag.

Framförallt en sak

Ringa frissan. Det låter rätt larvigt kanske men det beror inte på att jag ojar och stånkar mig för att jag ser jäklig ut i håret (gör jag det är det bara att kamma sig, bokstavligt talat!) utan beroende på att den tid jag bokade förra gången jag klippte mig visar sig krocka med mitt shema, eftersom jag i praktiken deltidspluggar.

Det andra jag ska göra är att jag ska ringa våran bilmeck och kolla hur det går för honom med att hitta lite lämpliga däck till en av våra bilar.

Det där med vår meck är ju förstås lite överdrivet. Det är ju inte så att min familj har en person anställd för att sköta två bilar. Den mekanikern skulle dessutom ha väldigt lite jobb, för bilarna går inte farligt mycket och brukar dessutom klara sig utan reparationer. Bland annat eftersom medelåldern på vår bilpark (som alltså bara består av två bilar) är något yngre än för Sverige i sin helhet, närmare bestämt 5 år (en av bilarna är tillverkad 1999 och den andra 2005).

Nåja, åter till däcken. Grejen är alltså den att bilen från 1999 (som togs i trafik 2000) har haft samma vinterdäck hela tiden, en uppsättning som dessutom är från 1998. Nokian Hakkapelitta är bra vinterdäck, men är däcken 9 år gammla och har använts i 6 år och är således snustorra. Och snustorra vinterdäck är inte någon höjdare, oavsett fabrikat…

Nu har mecken fått två fabrikat att kolla upp, lägst pris vinner. Det innebär att det är hyfsat stor chans att det blir ett par nya Nokian. Det är inte utan att jag är rätt nyfiken på hur de däcken kommer att bli på bilen.

Faktum är att jag har upplevt i trafiken hur dåliga de nuvarande däcken är i trafik. Fick sladd i utgången till en rondell, tack och lov efter att jag passerat en kvinna med hund.

Ut på ett gärde vid oss och tränade mig i att parera en sladd någorlunda (det får man nämligen inte lära sig i körskolan).

När jag sedan skulle lära morsan samma sak fick vi inte sladd på hennes bil. Nu är det dessutom en annan bilmodell (Škoda Fabia, det andra är en Seat Ibiza) men så stor skillnad som det var i grepp bör däcken också ha inverkat.

Så förhoppningsvis blir även den gamla Seaten lika svårsladdad.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

