Marknad för eftertanke

Två mil från mig äger Sveriges största endagsmarknad rum. Det är Rimbo marknad som äger rum första torsdagen i oktober varje år. Alltså för snart en vecka sedan.

Efter att ha gett fan i detta spektakel ett par år hedrade jag dem med ett besök i år, och det var ett besök som manar till eftertanke.

Mina inköp från marknaden är:

En DVD-film
Ett bälte.
En förpackning brända mandlar
En metallplånbok.

Nu var för all del hela 50% av inköpen relativt vettiga, ett av inköpen pockar på en kommentar. Bernardo Bertolucci’s film Den siste kejsaren på DVD. Att jag lyckades hitta den var faktiskt bra gjort. På hela denna enorma marknad, säkert 1000 stånd, fanns en liten kartong med DVD-filmer.

Däremot fanns det en del annat:
Ett tiotal stånd med godis
Ett tiotal stånd med smörgåskorv
En hel del klädstånd
En handfull stånd med musik. Dels CD-skivor, dels (nej, jag lovar att ni inte läser fel) kassettband!! Musikkassetter!

Kan det verkligen löna sig att sälja musikkassetter. Det ges inte ut några nya, ljudet är kass, livslängden minst lika kass och för övrigt säljs det snart inga kassettbandspelare!!

DVD-spelare däremot kan man snart köpa på den lokala bensinmacken. Såldes det några DVD-skivor. Alltså mycket lite! Riktigt lågt mot oss filmintresserade!

Ytterligare iakttagelser:

Mannen som jag köpte bältet av var en äldre man som var trevlig och social, om än kanske något offensiv med åsikter om hur man skaffar sig ett jobb som nog dessutom var något daterade, men på det hela taget ritkigt trevlig. Det samma gäller kvinnan som vi köpte godis av (en annan familjemedlem köpte ett kvarts kilo choklad). Däremot köpte min mor två smörgåskorvar av en riktig planta! Den karln var helt klart oförmögen att ta något annat försäljningsjobb än möjligen lageransvarig på en mindre ICA-butik. Samtidigt som han tog emot pengar och packade ned min mors korvar VRÅLADE han nämligen "6 korvar 100 spänn", således rakt i örat på oss som precis fått våra korvar.
Kundvård?

Många av stånden som sålde godis såg också misstänkt lika ut. Liksom krovstånden (vet inte om de hade lika inkompetent personal dock!). Musikstånden var också misstänkt lika. Till exempel hade de samma dansbandsmusik på i högtalarna de hade med sig. Jag har inget emot dandsbandsmusik, till skillnad från en Metallica-lyssnande bekant jag har är jag till och med direkt förtjust i mycket av Christer Sjögrens musik, men efter det fjärde ståndet med samma musik börjar det bli i smörigaste laget för min del.

Att stånden är så lika får en ju också att misstänka att det är samma arrangör som har samtliga stånd. Har de som villkor för att vara med att de måste få ha tio stånd över hela marknadsområdet eller är det så att ingen annan vill ställa upp. Oavsett vilket är det synd att mångfalden störs av dessa "marknadsproffs", speciellt som det alltså är gammaldags hästhandlare vi pratar om, inte kompetenta försäljare som fallet var med han som sålde bälten med mera.

Men musikkassetterna visar ju hur stort kvalitétsmedvetande är bland dessa moderna hästhandlare (mycket lågt)

Slutligen förstördes upplevelsen i mitt fall av att vägarna är alldeles för smala för att klara den enorma folkanhopningen. När man väl hittat en parkeringsplats (det enda ni kunde ha behövt göra bättre var skyltningen, snyggt ordnat annars Rimbo IF) så tror man väl att det jobbiga är över men inte. Om man som jag går rätt fort måste man ideligen bromsa in beroende på att några framför går i bredd och inte lämnar några luckor. Det blir rätt irriterande till slut. Faktum är att någon typ av filer kanske inte skulle vara helt fel…

Speciellt som man alltså tar sig fram i sakta mak bara för att upptäcka att när man gått igenom en tredjedel av marknaden så är det slut på nyheterna.

Vad gjorde jag egentligen där??

Får se om det blir fler besök i Sveriges genomkomersialiserade svar på den härliga torghandeln som är kvar i många länder.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

