Dämpade morgonbestyr

Låt mig till att börja med erkänna en av mina svagheter och samtidigt på sätt och vis svara på en fråga ingen i och för sig ställt, men som ändå hänger i luften.

Min svaghet som jag tänkt erkänna på en gång är att jag är lat.

Svaret på frågan ingen ställt är vad det är för skick och fason att plötsligt skriva två blogginlägg samma dag. Det är ju inte direkt mitt vanliga tempo.

Nej, det är inte mitt vanliga tempo och det lär inte vara det framöver heller, men just nu, kanske till viss del beroende på det nyhetens behag det ger att använda det programmet jag använder nu (som föresten mer och mer verkar vara förjäkla smidigt för att blogga i) och dessutom hade jag en fundering jag inte tror att jag bloggat på tidigare.

Varför är det så svårt att göra hushållsapparater tysta? Jag menar vi gör bilarna allt tystare (åtminstone på insidan), vi ljudisolerar husen allt bättre med treglasfönster och mer stadig isolering, föreskrifterna om hörselskydd blir bara strängare och strängare.
Men för den stackarn som ska laga mat, dammsuga eller raka sig, för den personen är det svårare att få lite tystare omkring sig. Nu ökar för all del bullret i samhället, men man kan ju tycka att dessa idag tämligen basala vanor borde man ju kunna få ägna sig åt utan öronproppar.

Men det är tydligen för mycket begärt! De matberedare jag kommit i kontakt med låter för åtminstone hela köket. Likadant med de elektriska (kaffe-)kvarnar jag kommit i kontakt med. Brödrostar är för all del inte särskilt ljudliga däremot. Mikrovågsugnar är det inte heller kan man tycka, men jag undrar om det svaret står sig om man använder dem i ett morgontyst hem…

Dammsugaren måste vara ett av hemmets värsta bullerkällor. Den bullrar ledigt för hela hemmets bullerkällor tillsammans. Normal bullernivå för en dammsugare är cirka 85 dB. Är det så högt då? undrar kanske ni. Gränsen för när hörselskydd behövs går ju vid 95 dB (vilket för övrigt är bullernivån för min familjs båda gräsklippare). Dammsugaren är ju klart under dessa 95 dB

Visst, det är klart under, men det innebär inte att det är särskilt lite. Normalt samtal är t.ex. bara cirka 60 dB. En dubbdäcksförsedd småbil som framförs på motorväg, vilket är bland det mest bullriga man kan tänka sig i fordonsväg, bullrar med cirka 70 dB.
Dessutom är dB-skalan av olika anledningar lite speciell. Summa sumarum, dammsugaren utsätter dig för ett bullertryck ungefär 300 gånger större än ett vanligt samtal och för att överrösta den måste du alltså låta 300 gånger högre – det vill säga gallskrika. Eller befinna dig mer än 18 meter från dammsugaren. Väggar och dörrar oräknade (dessa minskar odörradien avsevärt).
Det finns faktiskt en dammsugarmodell på marknaden som inte är så där bullrig. Den väsnas bara med lite drygt 70 dB vilket är i nivå med tidigare nämnda småbil och även det försvårar varje försök till konversation inom en radie av ungefär 3 meter, men då behöver du bara höja rösten med 10 gånger istället för 300 – en avsevärd förbättring. Och det är ju en viss skillnad på 3 meter och 18 meter… Så många skulle nog peta sig i öronen och leta efter vaxproppar efter att ha prövat den dammsugaren. Den bullrar "bara" som marknadens bullrigaste bilar…

Då har jag då kommit fram till anledningen till att jag skriver den här bloggen (jo jag kan hålla med om att det var på tiden). Rakapparaten. För det första är de rakapparater jag kommit i kontakt med (inte modernast tänkbara) faktiskt ganska bullriga redan på normalt mätavstånd (cirka 1 meter) med en bullernivå på kanske 65-70 dB. Dels håller man den ju precis vid öronen! Det minskar det faktiska avståndet till bara ett par tre centimeter, åtminstone under delar av rakningen. Och därmed stiger bullernivån nästan upp i dammsugarnivå, alltså 70-80 dB. Och det ska man stå ut med dagligen hade tillverkaren tänkt. Personer med kraftig skäggväxt kan till och med behöva stå ut med det flera gånger per dag. Dröm sött säger jag.

Nu kommer det allra konstigaste. När jag såg jämför med en skäggtrimmer, som man ju faktiskt inte använder fullt lika ofta, och dessutom en skäggtrimmer av ska vi säga sämre märke, så visar det sig att dessa är betydligt tystare. Inte så att de är direkt tysta, men i alla fall tystare än rakappraten. Var är logiken??

Det lär i alla fall vara läge att plocka fram rakhyveln lite oftare, eller odla skägg. Eller båda delar.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

