Nytt program och tentaåterlämning

Denna blogg sitter jag och skriver i ett för mig helt nytt program, nämligen Windows Live Writer. Faktum är att programmet är så nytt att det till och med, om jag tolkat informationen rätt, är en så kallad Beta. Testversion av ett program alltså, om än en ganska välutvecklad sådan.

Egentligen så har jag gått på en rätt stor bluff från Microsofts sida.

Grejen är alltså den att jag har två bloggar. En där jag inte skriver så mycket som är kopplad till min sida på en community (inte Facebook) och så den bloggen jag skriver på just nu. Och det är min ska vi säga riktiga blogg. Den på communityn använder jag inte så mycket. Jag är föresten ingen flåshurtigt ambitiös bloggare överhuvudtaget.

Nu är grejen den att Windows Lives bloggeditor inte är så bra. För att vara helt ärlig. Den suger. Den är närmare bestämt långsammare än om man skriver på en dator från slutet av 1980-talet. Åtminstone på min dator. Har du värsta AMD-processorn som går att hitta, bredband via Fiber och så där 4 GB arbetsminne kanske det går men jag känner inte för att köpa en värstingdator bara för att bloggen ska fungera bättre.

Nu har emellertid Microsoft löst det där problemet utan att jag behöver köpa någon värstingdator. Lösningen heter alltså Windows Live Writer. Ett litet program som man kan använda för att administrera sin blogg. Och hittills fungerar det alldeles utmärkt. Det vill säga det är lika snabbt som den andra bloggen men med redigeringsfunktioner som är den vida överlägsen.

Förutom att jag då alltså kan låta texten bli fet, kursiverad eller understruken. Jag kan faktiskt få texten genomstruken också. De två sista funktionerna lär jag inte använda så mycket. Faktum är att enligt mina källor så var understruket en signal till sättaren att han skulle kursivera den texten. Men idag, när alla är sina egna sättare, är ju det ett rätt meningslöst mellanled. Kursivera direkt är istället min melodi.

Detta innebär också att jag har rika möjligheter att exprimentera med olika teckensnitt. Det jag använder nu är inget märkvärdigt, bara vanlig Times, men det finns ju alltså möjligheter att använda betydligt mer udda teckensnitt om jag skulle ha lust.

Jag skulle t.ex. kunna pröva om detta teckensnitt blir synligt även på nätet eller hur datorn löser det problemet. Och då kan jag passa på att övergå till ämne nummer 2 enligt rubriken på detta inlägg.

Tentaåterlämning

Jag skrev en tenta för knappt en vecka sedan. Fick lösningsförslagen i måndags och är sedan dess helt säker på att jag körde på den. Vilket är synd för den var strängt taget väldigt viktig för mig. Men nu vet jag å andra sidan vad jag behöver träna på.

Och det är ingen idé jag skriver det här eftersom 90% av läsarna sannolikt inte kommer att förstå det iaf.

Tjing så länge.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

