Egna framgångar är alltid roliga…

…men andras misstag är inte heller så dumt, läste jag i en bok när jag var en tvärhand hög.

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen är ett talesätt på samma tema.

Jag har en något kluven inställning till dessa båda talesätt. Även om en person ser dum ut när man gjort bort sig får skadeglädjen aldrig bli större än att empati och medkänsla med personen som gjort bort sig också får utrymme.

När så folk börjar tjäna pengar på andras olycka, då börjar jag dra öronen åt mig, för som alla vet så har marknadskrafterna varken sympati eller empati med något annat än den egna plånboken. Då tycker jag man åtminstone kan ha klädsamheten att begränsa peningbegäret genom att hålla ned priserna eller på annat sätt undvika intrycket av girighet.

Det finns ett område i Sverige idag där det istället tycks vara fullt tillåtet att pungslå konsumenterna på enorma mängder pengar, nära nog till ingen som helst nytta. Många gånger dessutom genom billiga hästhandlarknep.

Dateingcirkusen.
Jag kallar den cirkus eftersom den för mig mer och mer börjar likna just en cirkus.
Det handlar inte längre om att hitta en livskamrat. Det handlar om att träffa flest och mest eller (för kvinnorna) att bli mest uppvaktad. Och, tycks det mig, om att tjäna pengar. Stora pengar.

En allt vanligare metod är att erbjuda "gratis medlemskap" för att därefter begränsa antalet tjänster som är tillgängligt utan att man betalar till ett absolut minimum. Exempel på sajter som tillgriper denna taktik är match.com, meetic.com och be2. Inom kort kommer även Singelty.se att tillhöra denna grupp, vilket jag fick reda på via nyhetsbrev idag på morgonen.

Med reservation för att jag är mycket osäker på vilka priser singelty i princip kommer att kräva av sina kunder så kan det omedelbart konstateras att detta är en mycket lönsam handel. Meetic, Match och be2 ligger alla tre på i runda slängar 300 kronor i månaden. Av dessa tre är det bara be2 som har någon form av garanti (den ger också i övrigt ett seriösare intryck än de två andra).

Ett medlemskap i ett år ligger på dessa tre sidor på någonting i stil med 2000 kronor. Det är ungefär vad en matchmaker jag fått kännedom om tar för att ordna en partner åt dig. Betänk också att dessa sajter har upp emot en miljon medlemmar. Det blir alltså medlemsavgifter på upp emot 2 miljarder. Och jobb för några hundra miljoner…

Lägger dejtingsajterna ned lika mycket energi som matchmakern? Det har jag mycket svårt att tro. Dessutom så är prisinformationen minst sagt dålig på alla tre sajterna, men matchmakern kör med tydliga prislistor och raka rör.

Det är inte utan att dejtsajterna mer och mer luktar bondfångeri. I synnerhet på grund av slutklämmen. Communities, som netlog, playahead eller lunarstorm skulle aldrig komma på tanken att erbjuda gratis medlemskap men sedan ta betalt för möjligheten att skicka meddelanden! Men när det gäller att hitta en partner är dylikt bondfångeri tydligen tillåtet!

Firstdate.com har insett det här och tar sedan något år inte betalt för den funktionen. SprayDate har aldrig gjort det utan Deluxemedlemskap innehåller annat matnyttigt som man dock kan klara sig utan. Happy Pancake har en egen variant i och med att den är helt reklamfinansierad.

Singelty har hittills kört samma recept som SprayDate, men har nu sällat sig till bondfångerigänget. Det är mycket troligt att det är vad jag behöver för att gå ur…

En datesajt med vettig fördelning mellan gratistjänster och betaltjänster och som har den medlemsgrupp jag letar efter (tjejer som kan ta initiativ utan att vara alltför dominanta) skulle vara trevligt att hitta. Men hittills har jag gått bet.

Så jag får väl hänga på netlog tills jag får råd att anlita en matchmaker.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

