Trendigt, häftigt, coolt och fräsht

Jag tog och ägnade mig åt lite experiment med kameran och dess självutlösare tidigare idag. Ett av resultaten kan ni se här bredvid. Det självporträtt som jag nog är mest nöjd med av alla de jag tagit. Nu är det inte så förfärligt många men i alla fall.

Ska sanningen fram så har jag en egenhet att befinna mig bakom kameran i betydligt större omfattning än jag befinner mig framför den (och då fotograferar jag inte så vansinnigt mycket för närvarande). Detta beror till ganska stor del på att jag oftast inte blir särskilt bra på kort. Utom någon enstaka gång alltså. Som den här bredvid.
Nåväl.

De båda självporträtt jag tog idag la jag ut på Netlog redan idag. En sida där jag finns med sedan några månader och som för mig framstår som ett mycket bra alternativ till datesajter trots att det egentligen inte är det (se mer om det i inlägget "Egna framgångar är alltid roliga…"). Men det är en rätt trevlig community iaf.

Faktum är att jag numera lagt ut nästan alla bilder som finns på mig där. För att de som så behagar kan skapa sig en bild av mig den vägen.

På netlog finns två saker att irritera sig på
Jag kan faktiskt bara komma på två.
Och det har i bägge fallen att göra med de ord jag låtit utgöra rubriken på det här blogginlägget. Med ett undantag, trendigt, använder jag i och för sig dessa fyra ord själv, men jag använder dem i ganska liten omfattning, bland annat eftersom andra använder den dessto mer.
Dessa ord används däremot på Netlog (som ändå är ganska vettig jämfört med t.ex. Playahead). Dels genom att man i den så kallade intervjun har möjlighet att svara på frågan vem som är den coolaste person jag träffat i år och vad som är den dummaste fråga man fått. Jag tog mig friheten att skriva "pass" på den första frågan och "ovanstående" på den andra (de kommer precis efter varandra).

En person kan vara häftig, sådana personer har jag träffat några stycken. Men en cool person för mig är en trendtokig person som jagar runt som en galning på jakt efter de senaste modeprylarna och försöker åtminstone ge intryck av att vara oerhört imponerad av sig. Svara mig ärligt: Ser jag ut att uppskatta den sortens människor?

Förhoppningsvis ser jag inte ut att göra det, för det är nämligen precis så det är. Och om jag anser att en person kvalificerat sig till titeln århundradets tönt så inte fan talar jag om det på en community med över en miljon medlemmar. Någon slags sinne för takt och ton har jag.

Men det var ju två saker som irriterade på netlog. Det där var ju bara en. Vad var det andra?

Jo, man har möjlighet att visa vilka bilder man tycker om extra mycket av de bilder man lägger ut. Detta visade sig benämndes som de häftigaste bilderna. Detta irriterade mig något oerhört. Visst finns det häftiga bilder, har faktiskt tagit en eller ett par själv. Men är de häftigaste bilderna automatiskt de bästa? Knappast…

Detta är tyvärr inte det enda exemplet i sitt slag. Kvällstidningarna översvämmas också av reportage om de senaste trenderna. Program i samma genre som Äntligen hemma tar både vara på de senaste trenderna och ser till att det blir lite fräshare i rummen. Många gånger innebär det brutalt hajpat på ett sätt som skulle få mig att kasta ut dessa inredare, om någon tagit sig för orådet att bjuda in dem. Klassiskt stilfullt elegant är mera i min smak (det händer att de skapar sådana interiörer också, ska erkännas)

Fräshhet är annars någonting jag parar ihop med matvaror.

Men uppenbarligen finns det trender också bland ord. Men vad är det för fel på ett gammaldags gigantiskt ordförråd?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

