Faran med erfarenhet

Jag har varit med om två upplevelser idag som rätt väl smälter ihop runt just denna rubrik. Faran med erfarenhet.

Eftersom vi där jag bor varken har kabel-TV eller har något som helst intresse av att skaffa parabol (eller har köpt ny TV väldigt nyligen) så har vi en digitalbox. Denna digitalbox är av typen plug-in box. Boxen sitter alltså direkt i ett sk. Scartuttag. Det är inte en stor drasut som står på en egen hylla under eller bredvid TV:n.
Det är en lösning som är bra på många sätt, men det gör ju att några knappar på boxen inte är att tänka på. Den är alltså beroende av fjärrkontrollen och mottagaren (till fjärrkontrollen) till den fungerar som den ska.

Nu är det emellertid så att den senare inte gör det. Mottagaren till signalerna från fjärrkontrollen är en liten droppformad historia som sedan har en kabel som går bak till boxen (som sitter på baksidan till Videon). På grund av glapp har vi då och då den senaste veckan (minst) varit tvunga att pilla på kontakten till fjärrkontrollmottagaren för att den ska fungera.
Jag var så till den milda grad säker på att det var fjärrkontrollmottagaren det var fel på och inte själva boxen att jag tar loss mottagaren och går med bara den till radiohandlaren för att kunna fråga om man kan köpa en ny.

Det första karln säger är "Neej" när när jag beskriver min teori om vad som är fel.
Nog för att karln är kunnig men inte fan kan han väl veta att det är en kontakt två mil bort som är trasig och inte mottagaren som en kund håller fram en halvmeter ifrån honom?
Nåväl, han förklarar tålmodigt att det i 99,9% av fallen är kontakten det är fel på. Men jag får med mig en ny sändare för att pröva hemma (den nya är märkt för att undvika förväxling).
Tror ni inte karln hade rätt! (Han kunde säga att det var en låda 2 mil bort istället för sensorn) Det var kontakten. Inte för inte har han handlat med digitalboxar i 2-3 år och med radioapparater i typ 30 år…
Hans erfarenhet hade talat.

 

Man skulle kunna tro att historien skulle vara slut där men icke. Några timmar senare sitter jag framför datorn och surfar runt inne på communityn Netlog (ni som läser min blogg inser nog att jag är där rätt ofta) och tittar in hos en tjej där en av mina vänner på siten satt betyg på bilderna. Tittar även på samma tjejs övriga bilder. Och blir bestört! En av bilderna är nämligen bland det sämsta jag sett på den sidan, och då finns det kandidater vill jag lova… Bilden är fullständigt förstörd av en fotoblixt eller reflexerna från en, oklart vilket.
Bilderna går att betygsätta i steg mellan 1 och 10 och något annat betyg än 1 är naturligtvis inte aktuellt i det här fallet, om man inte är diskret gentleman/dam av värld och avstår ifrån att betygsätta.
13 personer har betygsatt denna fullständigt urusla bild och alla har satt betyget 10!!! Nog för att tjejen som var på bilden är rätt söt, och bilden var faktiskt inte så vågad, men ändå?!

Sätta betyget 10 på årets katastrofbild!
Nu är emellertid kanske inte jag någon genomsnittlig bedömmare, gammal fototok som jag är. Återigen har vi alltså det här med riskerna med att vara erfaren. Jag har sett så många bilder i så många sammanhang och vet hur en bild ska komponeras enligt dagens normer för att kunna säga att det inte bara var så att bilden av mig bedöms som årets kalkon. Den skulle bedömmas så av bra många konstkritiker i en fototävling och helt säkert försvinna i "idiotgallringen"

Åter igen. Faran med erfarenhet.

Det här inlägget postades i Vardagsbekymmer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

