Jag ser att det snöar och tycker synd om er som bor i stan

Min dator står framför ett fönster. Kanske inte världens bästa placering, men skulle jag nu få problem med sol så kan jag flytta på den (bärbar).

Just nu sitter jag och tittar ut genom fönstret och ser hur det snöar. För ett antal minuter sedan så var det stora mjuka flingor som sakta signade ned. Nu är det mindre flingor som faller snabbare. Det har inte kommit så mycket snö än. Bara några centimeter. Men tillräckligt för att marken ska bli härligt ljus och mörkret inte lika kompakt och tråkigt som tidigare. Gräsmattan är precis täckt av snö, men snöskicktet är inte riktigt jämnt än.

Just nu är det naturligtvis igenmulet, det brukar vara det precis medan det snöar, men igår var det bättre väder, om än något mindre snö. Hög och klar luft, blå himmel och snö på marken. Vintern när den är som bäst – på landsbygden.

Döm om min förvåning när jag igår förmiddag åkte in till plugget i Stockholm. Naturligtvis var det varmare mitt på dan, men fukten gjorde att kylan inne i stan kändes rå. Alla bilavgaser tar ut sin rätt.

Om vi nu hoppas på att snön inte töar bort med en gång, vilket risken finns att den gör, så kommer snön inne i stan inom denna tidsrymd att förvandlas till en brun, äcklig sörja som man bara halkar i. Kylan kommer fortfarande att vara lika rå och tidningsrubrikerna om snökaos har upphört eftersom stadsmänniskornas svårigheter att gå med pumps på snöklädda trottoarer inte är nyheter längre. Och den intellektuellt nåbara delen av belfolkningen även i stan har bytt till rejäla kängor och vinterdäck (på bilen alltså!). Så ingen uppmärksamhet får ni. Och när folk verkligen ska unna sig något extra till jul (det är inte ens en månad kvar!) så åker de ut på landet…

Nu kommer jag och tänka på Peder Lamm. Den alltid lika korrekt småmysige och småsnobbige antikexperten som bland annat kommer att synas i på spåret. Som vill att Stockholm ska bli mer som New York. Stackars människa. Så utanpå snöslask och rå luft som gör att några minusgrader räcker för att man ska stanna inne, ska man då dessutom ha gängkriminalitet, fler bilar än parkeringsplatser och en stadskultur som är så överdriven så knappt ens amerikanarna själva kan hålla sig för skratt!? Ska det vara något att stå efter de!? Om han nu ska ha amerikanska förebilder så varför inte San Fransisco t.ex.? Inget fel på den hålan efter vad jag förstår. Faktum är dels i New York (i ett fall jobbat i närheten av New York ett halvår) är lindrigt imponerade. Och att alla som varit där betonat för mig att jag har väldigt rätt i att USA skiljer sig åt väldigt mycket mellan olika delar.

Och alla ni som till singellivet räknar att springa runt på barer och ragga? Har ni tänkt på att man kan träffa någon trevlig person t.ex. via nätet eller på jobbet/i skolan, kvista ut med den personen till lämpligt ställe i obyggden (färdmedel som släde, med eller utan motor eller breda träskidor rekomenderas) och sedan sitta och småprata med varsin mugg varm chocklad och studera stjärnorna på natthimlen (som syns eftersom det inte är några gatlysen som bländar). Den varianten ska nog jag pröva så fort jag kommer åt. Garanterat mindre risk för baksmälla! Och det är inte stjärnorna som är huvudsaken, så det ska man inte känna sig orolig för. Men man har tid att lyssna. Och låta det vara tyst emellanåt.
Och möjligheten att komma sin "date" (kan ingen föreslå något bra svenskt ord!) inpå livet slår ju speeddateingen med många skidlängder.

Missförstå mig rätt. Städerna har sina poänger. Att shoppa i t.ex. Och visst kan jag också åka in till Stockholm och ta en fika med en kompis. Jag måste väl dessutom acceptera att jag kommer att bo i någon lite större ort under en tid av mitt liv (helt enkelt för att det är där det finns lämpliga bostäder!). Av den anledningen vill jag inte bo fullständigt avskuren från mänskligheten. Men när tidiningarna översvämmas med reprotage om vad som är inne, senaste trenderna, var man kan shoppa billigast (och därmed mest!) och var man "ska" hänga så känner jag att någon behöver presentera alternativ. Skit i trenderna! Skit i att hänga på barer (vad är det för fel med te och en bra film tillsammans med dina närmaste?), åk in till stan och köp kvalitétsvaror när du behöver någonting och håll inte på och slöshoppa! Och sist men inte minst. Coola ned. Ta det lugnt, ta en sak i taget, tänk inte på vad du inte klarar av utan på vad du fått gjort! Du får faktiskt mest gjort så!

Och sist men inte minst, även om ni nu inte skulle göra som jag skrev ovan, inse att det "moderna statslivet" har alternativ (vad är det för omodernt med landsbyggden?)!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

