Kloka blondiner?

För en tid sedan så skrev jag en blogg med temat "finns det dumma blondiner?"

Låt mig återkomma till det temat genom att se på det ur rent motsatt synvinkel. Kloka blondiner. För det är ju faktiskt så att en dum blondin bevisar inte om huruvida blondiner är dummare än andra kvinnor. Om man däremot inte hittar några kloka blondiner, då finns det själ att börja undra.

Dessutom menar jag alltså inte dumma=ointelligenta, utan snarare en slags lättmanipulerade människor som är lätta att manipulera för skruppelfria män och lika skruppelfria vänninor. Detta kombinerat med en stor dos fåfänga och inte sällan, åtminstone inom vits-facket, en ganska stor portion promiskotitet, gör en klassisk dum blondin.

Men låt mig då återkomma till avdelningen kloka blondiner. Finns det sådana. På den frågan skulle jag vilja svara ett bestämt ja. Ett numer snudd på klassiskt exempel är skådespelerskan mm. Mi Ridell. Hennes specialfack inom skådespeleri är att spela… just det – dumma blondiner! Förutom detta så arbetar hon som konfrancier, kan sjunga allt från snappsvisor till opera (utbildad operasångerska). Hon spelar också piano, cello och gitarr och talar både engelska, franska och tyska (och lite italienska). Nu om någon gång är det väl dags att konstatera att uppenbarligen finns det intelligenta blondiner.

Vill också minnas en av mina klasskompisar från gymnasiet, en gammal skol-/klasskompis, samt tre skolkompisar från gymnasiet som dessutom med en engel anspråkslöshet och stor brist på fåfånga motbevisade tesen om dumma blondiner.
Maria Jansson, Angelica Fastén, Marie Karsinger, Moa Sjölander och Madeleine Dahlberg, jag hoppas att ni inte misstycker till att agera "motexempel".

Helt nyligen fick jag ytterligare ett belägg inom tesen kloka blondiner. En av de bekantskaper jag nämnde i bloggen om dumma blondiner visade sig nämligen senast vi chattade både ha mycket god självkännedom och dessutom ha mycket goda kunskaper om människonaturen. Om hon ska vara lättmanipulerad återstår att se hur man beter sig i så fall…
Det var nog en ovanligt klok dum blondin, om hon överhuvudtaget kan sägas vara en "dum blondin"…

Sedan var det ju det att min blogg om "dumma blondiner" blev kommenterad i netlog av en som hävdade att dumma blondiner finns av varierande hårfärg och kön. Den dumma blondinen i min bekantskapskrets som visade sig vara riktigt klok la dessutom till hårfärg.

Detta får mig att tänka på mitt examensarbete på Lärarprogrammet. Jag skrev om män i skolan. När man skriver om könen och deras inbördes skillnader och likheter måste man nämligen tänka på att man till stor del drar slutsatser av vad som inte förekommer snarare än vad som förekommer. Mina opponenter hade uppenbarligen svårigheter med den saken.

Således: Är blonda kvinnor dummare än genomsnittet? Nej, för det finns ju uppenbarligen kloka blondiner. Är beteendeskillnader mellan könen biologiskt grundade? Föga troligt för ingen har någonsin utfört en undersökning jag tycker är vetenskapligt okej som tyder på det. Undervisar män i allmänhet på något speciellt sätt, skillt från hur deras kvinnliga kollegor gör? Kan hända, men jag lyckades inte få fram några belägg för det…
Bristen på tecken på det ena tyder på att det andra är det korrekta svaret.
"Motbevisen" har hittat in i humanioran…

Kom ihåg det: En dum blondin bevisar ingenting, men en smart blondin bevisar faktiskt en del…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

