En mp3-hatares avbön

Låt oss till att börja med konstatera fakta

  • Det var utmärkt promenadväder idag (jo, det har visst med saken att göra!)
  • En vanlig kvalité på .mp3-spår är 192 kbit/s. Det innebär att en tre minuter lång låt tar cirka 4 MB. CD-format innebär 689 kbit/s vilket är mellan 3 och 4 gånger mer. Det är allmänt kännt att man uppnår detta inte bara med komprimering utan också med reducering, alltså att information tas bort.

Samt andra upplysningar som kan vara värda att ha i åtanke med tanke på fortsättningen

  • Männskliga örat är olika känsliga för olika frekvenser. Man brukar säga att örat klarar mellan 20 och 20 000 Hz. 20 Hz är mörkaste bas, 20 000 Hz är ljusaste diskant. I själva verket så är örat mest känsligt för ljud på cirka 3 000 Hz och hörseln fungerar bäst på frekvenser mellan 200 och 10 000 Hz.
  • Lågprisutrustning för att spela musik eller ljudet på filmer återger bäst ljud med frekvens mellan 150 och 5 000 Hz. Frekvenser 500 till 1000 Hz återges allra bäst.
  • Väger man samman dessa båda fakta inser man att bas- och diskantljud inte uppfattas så tydligt av ett mänskligt öra när man spelar upp musiken i en lågprisapparat.

Detta sammanvägt gör att jag envist hävdat att det enda raka sättet att återge musik är i så bra utrustning som plånboken rimligen orkar med och i CD-format. För något halvår sedan så började jag ladda ned .mp3-spår och bränna dem på en CD-RW-skiva som jag sedan satte på i min vanliga stereo. Upptäckte att det inte lät så tokigt alls. Prövade också att ha .mp3-spår på handdatorn, men upptäckte raskt att ljudkvalitén kunde vara åtskilligt bättre. Men på bussen gick det an.

Nu efter jul har jag börjat använda telefonen istället, ett minneskort och en adapter så hörlurarna gick att ansluta. Så jag har börjat använda telefonen istället. Ljudkvalitén är avsevärt bättre än från handdatorn och dessutom har jag ju telefonen (nästan) alltid med mig. Idag tog jag denna ljudupplevelse en nivå upp. Hörlurar istället för mina vanliga in-ear-lurar mot ett par bättre hörlurar och ställde om telefonens equlizer så bas och diskant återges bättre.

Skönt promenadväder och den vägen kraftigt förbättrad ljudkvalité gjorde promenaden härlig. Och jag måste erkänna att jag aldrig saknade den snäppet bättre ljudkvalitén hos CD-formatet…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En mp3-hatares avbön

  1. May-Britt skriver:

    Hej ! Råkade titta in på din sida … blev fängslad av " din beskrivningsförmåga"… ! Sanningen att säga : bloggen här ovan fattar jag "noll av" ! ( Beroende av min okunnighet på området ! ) Däremot var de övriga sidorna intressanta . Och raderna du skrev den 10-december … om och till din far … det är de finaste – vackraste – raderna , som jag någonsin läst tidigare …! Och knappast finna igen i denna "bloggvärld " !    Jag är född -37 , och ler igenkännande till din fars anti-känsla för de här nya tekniska prylarna , samt de försvenskade engelska orden .  Att jag sitter framför en dator … det är pådrivande barn och barnbarns förtjänst … och utan deras "insatser" emellanåt , skulle jag befinna mig i ett rejält dator-haveri !  Får avsluta med att önska dej Gott Nytt År ! / Lev o Må /  från May-Britt !

  2. Markus skriver:

    Nä, bloggen ovan var väl lite nerdig kanske.
     
    Vad min far anbelangar så var han född -36, så det är ju samma generation som May-Britt. En skillnad är också att där May-Britt låter barnbarnen driva på henne gick inte pappa att driva på. Men så är det. Olika människor är just olika. Oavsett när man är född.

Kommentera

