Schlagerfiaskot eller Vad gör ni egentligen i TVn?

Beteckningen schlagerfiasko myntas varje år när Sverige kommer dåligt i ESC men jag tänkte nu ge den en lite annan innebörd och samtidigt ge Björkman&Co ett par saker att fundera på.

Det krävs nämligen inte ens att man ser programmen för att se att tävlingen är på väg åt kapitalt fel håll för att behålla sin trovärdighet. Och det är den svenska uttagningen till ESC jag pratar om, inte stora finalen. Måtte Gud se till att den utveckling vi ser i Sverige inte fortplantar sig genom europa.
Tyvärr finns det tecken som tyder på att just detta håller på att hända.

Det som håller på att hända i hela Europa är att det är på väg att förvandlas till en jävla mode-mässa! Eurovision Song Contest skapades för att vara en musiktävling men förvandlas nu till något annat oklart jippo vars huvudsakliga syfte är att de inblandade ska få skryta med hur storslaget det är. Och det gör för övrigt att åtminstone en del artister dras hit eftersom det blir rätt pampigt med så stora evenmang. Men det är inte enbart av godo, tro mig.

Det som håller på att hända i Sverige, men inte när det gäller huvudtävlingen vad jag sett hittills (helt säkert vet vi tidigast någon gång i maj när finalen går) är att eftersom det då är ett så stort jippo kostar det självklart en väldig massa pengar. Någonstans har man insett att man kan inte använda bara skattepengar till detta vådliga jippo. Alltså använder man sig av sponsorer. Nämligen skivbolagen.
Åtminstone hoppas jag att det är så det gått till att kvalitén på bidragen sjunkit rejält de senaste 5-10 åren. Anledningen är att de artister som är där är de artister som är där i sorgligt många fall är Sveriges försök att åstadkomma något liknande Britney Spears. Och Britney Spears när hon slog igenom. Hon har ju gått igenom en del sedan dess. Alltså unga vackra kvinnor (en och annan man också) som når framgång genom att dansa och åma sig med tillräckligt lite på kroppen. Meningen med musiken är iaf uppenbart i många fall att ge artisten svepskäl att sola sig i glansen en stund. Som jag skrivit i en tidigare blogg har ju skivbolagen visat sig totalt ointresserade av att sprida musik. Det är tjäna pengar som är det viktiga för dem.

Detta hade jag kunnat stå ut med, och har lyckats stå ut med, de gågna åren genom att utnyttja den moderna tekniken. Med andra ord så lyssnar jag på webben.

Det var med sorg i hjärtat jag nu märker att SVT tydligen totalt missat att vi som är musikintresserad vill ha möjlighet att lyssna igenom bidragen ordentligt, för att sedan om vi vill avge vår röst. Istället får man ett smakprov (för all del ganska långt, 60 sekunder) av melodin på webben och detta oerhört stora evenmang finns sedan inte att se på SVT Paly, alltså SVTs utmärkta webb-TV-funktion.

Är det musiken eller röstningspengarna som är det viktigaste?

Det är ju inte utan att man undrar. Speciellt som en av vinnarna igår (Christer Sjögren) vinner med det sämsta i musikväg han gjort på år och dar!! Christer Sjögren är en mycket kunnig sångare, men han kan sjunga betydligt köttigare visor än detta rosafärgade smör!

Amy Diamond gjorde däremot av allt att dömma bra ifrån sig. Jag har alltså bara hört smakproven på webben, men där lät det bra.

Alltså: Melodifestivalen är på väg att bli ett jippo där man enbart intresserar sig för kläderna eller titta på tuttarna på sångerskorna, som i sin tur inte är där för att de vill förmedla någonting med sin musik utan för att känna sig som stjärnor en stund (den enda artist som slog igenom efter förra melodifestivalen hade varit aktiv sångerska i uppemot 10 år men var okänd för de stora flertalet. Ingen har slagit igenom via melodifestivalen under 2000-talet vad jag vet). Detta jippo används sedan av skivbolagen för att tjäna pengar på att folk dels får ringa in och rösta (och de som vill får rösta flera gånger, lägg märke till det!!!) och köpa skivor och DVDer om de har lust.

Detta för att Sverige ska få fram ett bidrag till Europeiska Meloditävlingen, eller vad nu Eurovision Song Contest blir på svenska. Var kommer nu ordet Schlager in i bilden. Jo, melodierna som ju måste finnas med om inte annat som bortförklaring är samma genomkomersialliserade smörja som det alltid blivit när skivbolagen är mer intresserade av att sälja än att producera bra musik. Musik som sedan slås in i oss via privatradiostationer och tveksamma samlingsskivor som i många fall är absolut onjutbara. Av denna smörja får man sedan sådan huvudvärk att man tror man slagit sig. Alltså pratar vi om Schlager efter det tyska ordet för slag (Schlaug). Men chansen att Sverige vinner med någon av dessa tveksamma melodier är ju minimal. Det ärinte så svårt att räkna ut.

Nej, årets melodifestival var spiken i kistan för mitt intresse. Det är nämligen musik jag är intresserad av, inte kläder (jo, det intresserar mig, men inte dessa kläder), inte uppblåsta jippon, inte bli avlurad en massa pengar av giriga skivbolag. Dessutom ger detta tveksamma gippo mig ytterligare en bra anledning att inte köpa någon kvällstidning på två månader eller så…

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s