En jobb-ig arbetsvecka summeras

Den 28 februari tog mitt liv en ny vändning på grund av en händelse som med sublim tajming klaffade med en annan och därmed gav ett utmärkt exempel på situationskomik. Mer om komiken senare. Nu till den mer allvarliga sidan av vad som hände.

Det som hände var att jag fick telefon. Och inte från en familjemedlem. Redan det är faktiskt ganska ovanligt. Min mobiltelefon tillhör inte Sveriges mest använda precis.
Telefonsamtalet kom från en skola tämligen exakt två mil från min nuvarande bostad och gällde ett vikariat om som mest 3 månader som jag sökt.

Jag hade fått jobbet. Veckan efter detta besked gick åt till att plugga som en galning till den omtenta som är det som ligger mellan mig och min lärarexamen, för att klara av det mesta av de pluggandet innan jag tillträdde tjänsten som vikarierande Ma/NO-lärare för år 7 till 9 i grundskolan.

Jag kan nog påstå att jag lyckades riktigt skapligt med min föresats. När jag i måndags gjorde min första arbetsdag satt det mesta av de moment jag ska kunna till omtentan den 19 mars riktigt skapligt.

Och tur är väl det! Jag skulle alltså vikariera för en annan lärare som undervisar i det som sedan 60-talet fått namnet högstadiet. En benämning som inte använts officiellt på nästan 20 år men som i folkmun fortfarande lever kvar. Vikariatet är en heltidstjänst. Och nog kan jag säga att det känns.

Under den gågna veckan har jag undervisat i matte både klassvis och nivågrupperat (ganska mjuka grupper). Jag har satt igång tre NO-kapitel, ett i ellära, ett om Kolföreningar och ett i genetik. Ett i vardera NO-ämne förutom tekniken således, som dock kommer att finnas med i elläran. Jag har varit med och starta upp en ny grupp i matte och suttit med på två större konferenser. Förutom att jag förstås fått de nycklar jag kan tänkas behöva och till och med varit med och larmat på skolan en gång.

Under denna vecka har jag spenderat 38 timmar och 20 minuter i skolan. Dessutom har jag säkert planerat lektioner i ytterligare 3-4 timmar när jag väl kommit hem. Under denna tid har jag haft tråkigt eller saknat sysselsättning sammanlagt kanske en timme. Och då ingår ändå en 3-timmarskonferens i dessa timmar!

Även om jobbet i mångt och mycket är stimulerande och jag verkligen trivs på skolan, som i mångt och mycket verkar vara en toppenskola, så har det självklart varit ansträngande. Genom att uppbåda hela min karaktär la jag ned kanske 15 timmar på tentapluggande veckan innan (ni som följt min blogg vet att min karaktär kanske inte brukar vara den bästa). Nu har jag lagt i runda tal 40 timmar på jobbet den här veckan och dessutom kanske 4-5 timmar på tentapluggande. Det är klart att det också varit jobbigt och slitsamt.

Att jag vid två tillfällen, då jag fått möjlighet, sovit på eftermiddagen tycker jag inte är så konstigt. En fundering som slår mig nu är att jag faktiskt inte är mentor för några elever eller behöver skriva några omdömmen, två stora poster i en tillsvidareanställd lärares vardag. Det vill till att jag kommer in i jobbet snart (och klarar den där (&=%/()( tentan!!!), annars förstår jag mer än väl hur det kommer sig att utmattningsdepressioner ("utbrändhet") är så vanligt bland lärare.

Innan jag slutar ska jag knyta ihop den här bloggen genom att återvända till det komiska jag berörde i början. Samma dag som jag fått reda på att jag fått tjänsten som lärarvikarie fick jag de visitkort jag beställt från www.vistaprint.se (företaget ger vid detaljgrandskning inget seriöst intryck, anlita inte är mitt tips). På visitkorten har jag titel arbetssökande…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

