Cirkusen reser vidare

I går, den 16 mars 2008 var den cirkus som går under namnet Melodifestivalen över. Nästa föreställning som är av intresse för oss svenskar är semifinalen och kanske finalen i Belgrad, gissningsvis någon gång i maj.

Jag har vid två tidigare tillfällen under våren kommenterat detta jippo. Jag blev gruvligt besviken när jag såg att SVT väntade med att publicera bidragen till efter man sett dem på TV. Nu har jag svalt den saken och dessutom i stort sett lyssnat på de intressanta bidragen. Då ska i och för sig sägas att jag inte hört Johnsson&Häggkvist.

Jag såg även finalen i lördags. Framför TVn.
Jag tycker det var ett bra startfält. Kanske lite lite rock, men Nordman hade här en mycket viktig plats att fylla. Christer Sjögrens låt var inte så usel som jag först trodde, men inte var det någon höjdare, och placeringsmässigt kom den därefter.
Nordmans musik är ganska smal och deras finalplats får nog ses som en seger.
BWO kanske inte är folkliga, men de gör helt enkelt jäkligt bra musik, något som periodvis är synd att säga om många andra av bidragen (om man räknar med de som inte kom vidare alltså).
Frida feat Headline är inte min favorit rent musikaliskt. Men jag kan inse att det är en välgjord och välkomponerad låt.
Det samma gäller vinnarlåten, Charlotte Perellis Hero. Den är välkomponerad och välgjord, men om man nödvändigtvis ska skicka hitmusik till Belgrad så tycker jag BWOs låt är bättre.
Bröderna Rongendahl gjorde väl ingen dålig låt, men jag har svårt för ljusa mansröster.
Amy Diamonds låt är det bästa jag hört från henne. Å andra sidan har jag aldrig varit särskilt förtjust i den flickan. Inte hennes musik iaf.
Sibels låt var storslagen, pampig och vacker, men lite oslipad.

Återstår ett bidrag. Sanna Nielsen. Från första ton jag hörde har jag gillat den låten. Äntligen fick Sanna Nilsen en låt som inte bärs upp av en jättelik (inspelad) orkester och en massa dansare jag inte inser vitsen med utan av Nilsens kraftfulla och kristallklara stämma! Jag har ingen som helst anledning att hymla med att jag hade velat se Sanna Nilsen som vinnare.

Låt mig också erkänna att jag tror Sibel och Sanna skulle ha haft mycket större vinstchanser i Belgrad.
Inte beroende på att Charlotte Perellis låt är dålig, men det är typisk hitmusik av de slaget som spelas dagarna i ända på t.ex. MTV. Sannolikt har t.o.m. öststaterna tröttnat på denna smetiga dynga. Att västeuropeiska producenter som står bakom smeten kan hålla sig för skratt är en gåta.
Charlotte Perellis låt kommer helt enkelt helt klart att ha 4-5 i stort sett identiska konkurrenter, och det är inget bra utgångsläge för finalplats, då är det bättre med ett färgstarkt bidrag som Sannas eller Sibels.

Men för all del. Charlotte har vunnit en gång. Hon får gärna göra om det. Men tar hon sig till final är det vackert så tycker jag.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

