Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Enligt denna princip ska jag nu ge er ett gott skratt på min bekostnad.

Efter ett antal månader av beslutsvånda så bestämde jag mig under gårdagen för att köpa ny webkamera. Den jag haft sedan drygt ett år var dels en lågprismodell utan mikrofon, dels fungerade den inte utan problem med mitt operativsystem. Windows Vista.

Sålunda gjorde jag under gårdagen slag i saken och köpte en ny. Det blev en Microsoft och därmed min första hårdvaruprodukt från de företaget.

Hemkommen installerade jag den nya kameran och kunde glädjas åt en ännu bättre bild (den gamla kameran hade faktiskt riktigt skaplig bild) och ett välfungerande konsolprogram. Dessutom kunde jag med hjälp av Ljudinspelaren konstatera att jag nu hade en fungerande mikrofon. Men mikrofonen vägrade fungera i det program där jag troligen skulle använda den mest – Windows Live Messenger. Populärt MSN.

Efter ett dygns grubblande och ett mail till supporten jag ännu inte fått svar på kom jag till slut på lösningen. Åtminstone enligt Windows har jag nämligen för närvarande två mikrofoner (vet inte var den andra skulle finnas i så fall. Den fungerar då inte iaf, och finns inte med i datorns användarhandbok). Jag har helt enkelt valt fel mick när jag ställde in Messenger för att klara det hela.

När den saken väl var inställd och klar så fungerade micken alldeles utmärkt även i Messenger. Så nu är det bara att vänta på första videosamtalet 🙂

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

