Sveriges mest misshandlade ord

Jag fick telefon från ett opinionsinstitut i veckan.

Vi får det lite då och då. Just det här samtalet varade i 20 minuter och spände över tre-fyra ämnesområden. Ett av dem var bilar.

En av frågorna var att jag skulle lista upp fem bilmärken jag anser vara premiumbilmärken. Jag började med att reservera mig för att jag inte har samma definiton av premium som de flesta andra. Därefter kom jag fram till Bently, Jaguar, Toyota, Skoda och Saab tror jag. Skulle jag få frågan idag skulle jag nog svara Bently, Rolls-Royce, Ferrari, Lexus och Lamborgini, tror jag.

Men så var det detta med vad som är en premiumbil. Den tillverkare som jag sett använda ordet mest är BMW. Vad betyder då premium? Jag försöker kolla i en ordbok. Det är inte lätt. Ordet förekommer nämligen inte i Svenska ordböcker!

Engelska ordboksdelen på Wikipedia, wiktionary, och får förklaringen "Superior in quality; higher in price or Value". Med hjälp av www.tyda.se får jag då förklaringen att premium betyder ovanligt hög kvalité samt högt pris eller värde. Det intressanta med den tolkningen är att den krasst sett kan betyda nästan vad som helst!

För mig är dock kvalitén det intressanta, möjligen tillsammans med värdet. Det är en bil som erbjuder mig som kund något alldeles extra.
Och då är det INTE de tre tyska bilmärkena Mercedes, BMW och Audi jag börjar fundera på. Antingen ska det vara exklusivt och lyxigt, och då är det två engelska bilmärken som ligger bra till. Eller så kan det vara en ganska extrem sportbil, och då är det Ferrari, Lamborgini eller för all del svenska Koenigsegg som ligger bäst till.

Eller så kan det vara att erbjuda en bil som ifråga om att erbjuda ett bra paket i vardagen är nära nog oslagbara. Då är det Toyota och Skoda som hamnar först.

Premium kan också vara att ha rätt bilmärke för att göra grannarna avundsjuka. Då hamnar tyskarna istället högt.

Men om vi menar högkvalitétsvagnar kanske vi borde säga det. Och i så fall borde nog mutorjournalisterna kritiskt granska hur pass högkvalitativa bilarna är istället för att gå vissa bilmärkens ärenden i att framstå som bäst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

