De nya hästhandlarna

För en tid sedan läste jag en krönika hos en av våra motortidningar som hade rubriken "de sista hästhandlarna" och syftade på en del däckhandlare som erbjuder sina tjänster i ruffiga lokaler och med tveksam social kompetens.

Tyvärr är inte däckhandlarna de sista hästhandlarna.
De kommer nämligen upp nya.
På de mest häpnadsväckande ställen.

Sedan en tid har jag retat ihjäl mig på dateingcirkusen och framförallt hur den hanteras och presenteras på nätet. Ihop med detta har jag, som den ofrivilliga singel jag är, även undersökt andra möjligheter att som det heter träffa någon som det heter. Av den anledningen har jag tagit kontakt med en matchmaker och frågat om pris för att anlita henne. I samma mail talade jag om att jag tycker dateingsajterna tar hutlöst betalt.

Hon bad mig i svaret att dra ett djupt andetag innan jag läste prisuppgifterna. Det fanns anledning till det. Att anlita henne kostar (under förutsättning att det går i hamn) 19000 kronor. Och det är klart att det är en bedrövlig massa pengar.

Det hindrar dock inte att jag mycket hellre anlitar henne än anlitar någon av sidorna match.com, meetic.com, be2.com eller parship.com. Anledningen är enkel.
Deras sätt att hantera den ekonomiska frågan.

Endast en av dem, nämligen meetic, har prisuppgifterna relativt lätt åtkomliga. De tar 576 kronor per tre månader. Alltså 2304 kronor på ett år. Man kan också "prenumerera" på deras tjänster per månad, vilket kostar 279 kronor per månad eller 3348 kronor per år, eller per halvår, vilket kostar 834 kronor per halvår eller 1668 kronor per år.

De andra sidorna har inte prisinformationen så jag lyckats komma åt den utan att skriva in mig som medlem. Klassiker för att lura in medlemmar.

Nu kommer emellertid de riktigt stora grejerna som gör att det är svårt att se dessa sidor som rena skojare.
1. Du måste hos dessa sidor ha ett betalmedlemskap för att skicka meddelanden. Detta trots att alla tre erbjuder "gratis medlemskap"
2. Alla dessa sidor kräver betalning via kreditkort (inte betalkort alltså, utan ett sådant där du får en räkning i slutet på månaden med skithög ränta). Detta delvis beroende på att de autodebiterar kunden när prenumerationen närmar sig slutet på perioden fram till att man säger till.

Låt oss nu tänka efter. Om det händer något oväntat och/eller omfattande i ditt liv, hur troligt är det att 100% av Sveriges befolkning kommer ihåg att avsluta prenumerationen på en datesajt. Jag lovar, jag kan slå vad om att det inte är så. Till rätt usla odds.

Låt oss säga att de flesta behöver cirka 6 månader för att träffa någon och att de använder sig av 3 månadersprenumerationer. Det innebär att företaget bakom hemsidan tar ut 1152 kronor som de har rätt till. Låt oss dessutom tänka oss att denna medelsvensson inte riktigt hinner med att avboka sidan mitt i kärleksyran och blir debiterad ytterligare en gång. Ytterligare 576 kronor. Tråkigt naturligtvis.

Nu är det så att vi faktiskt kan räkna med att detta händer säg 300 000 personer varje år. Då blir det intressant. Det blir nämligen i så fall 172 miljoner kronor som dejtingsajterna lurar till sig som de inte skulle ha fått ut om dejtingsajterna fungerat som alla andra prenumerationer. Att man får en räkning och då får ta ställning till om man vill vara kvar.

Men autogiro då? säger nu någon. Då debiteras du automatiskt. Och det är faktiskt ungefär samma pengar. Men det är ytterst ovanligt att du måste ha autogiro på en viss tjänst även om vissa försäkringar t.ex. inte kan debiteras månadsvis utan autogiro. Dessutom tror jag de allra felsta inte räknar med att vara med på dejtingsajten så länge att autogiro blir lönsamt att lägga tid på.

Kan det vara så att dejtingsidorna inte vill påminna dig om din prenumeration eftersom det är mer lönsamt för dem om du glömmer bort den.
Det är tyvärr inte helt otroligt.

Slutligen, om du vill träffa någon då, hur gör du då?
Spraydate och netlog är exempel på två utmärkta communties som tillåter dig att prova en tid och sedan betala (i fallet med Spraydate) om du vill och där abonemanget går ut om du inte betalar. Hittar du fler sidor med moralen i behåll så är det naturligtvis också en variant.

Annars finns både krogen, dina vänner och ditt arbete kvar som kontaktmöjligheter, glöm inte det heller. Eller, om du har råd, anlita en matchmaker. Det kostar pengar, men är å andra sidan betydligt seriösare än dejtsajterna.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

