”…fram till man krockar med en älg”

Ett litet tankeexperiment är en av de bästa argumenten jag har för att man gör klokt i att hålla sig inom hastighetsbegränsningarna:

Om man kör i 20 m/s, 72 km/h visar hastighetsmätaren cirka 80 km/h. Om du då måste panikbromsa så är din reaktionssträcka cirka 20 meter och Bromssträckan cirka 30 meter. Stoppsträckan blir då cirka 50 meter.
Höjer du hastigheten till 30 m/s, 108 km/h, dvs cirka 120 på mätaren händer då följande: Reaktionssträckan ökar till cirka 30 meter. Bromssträckan ökar till 68 meter. Det innebär att stoppsträckan ökar till 98 meter! Och det blir värre!

På grund av vissa fysikaliska principer så minskar hastigheten lite i början och fort i slutet när du bromsar. Det är därför man måste lätta lite på bromsen precis innan man stannar för att undvika ett stoppryck. Det gör att om du bara hinner bromsa 20 av 68 meter så bromsar man inte bort 29 procent av hastigheten som man skulle kunna tro utan bara 9 procent!

En älg man precis klarar att bromsa för i 80 smäller man alltså med i 100 knutar om man kör i 120! Och då kör du inte mer bil, det kan jag lova! Lägg då märke till att detta är på våt asfalt. På vintern blir det värre!

Om man nu inte tror att ovanstånede är helt sant kan man ju förstås testa i praktiken.

Det gjorde jag i stort sett tidigare i veckan. På väg till jobbet (i bil just den här dagen) reagerar jag på något i skogsbrynet till vänster om vägen, tittar till och ser en älg kliva upp på vägen. Tvärbromsar och hinner precis stanna, ser bilens strålkastare mot älgens ben, det kan inte ha varit mer än någon meter ifrån älgen som bilen stannade.

Paniken när älgen närmade sig meter för meter trots att bromspedalen var i botten var bland det värsta jag upplevt. Hastigheten var mot slutet inte mer än 20-30 km/h men jag lovar att det kändes som tillräckligt snabbt när jag var så nära att den skarpa övre gränsen på halvljuset syntes mot benen på älgen.

Jag körde i cirka 80. På 90-väg. Mitt på dagen är 110-120 inte en ovanlig hastighet på dessa vägar. Vad hade hänt om jag hållit den hastigheten? Ovanstående resonemang visar att det gått illa. Mycket illa.

När paniken lagt sig kommer jag ihåg en gång vid en busshållplats när jag pratat med en äldre kvinna om det jag nämnde ovan (även om jag inte var lika teknisk då). Detta appropå att kvinnan varit med om en allvarlig viltolycka för en tid sedan.

Hon sammanfattade det rätt bra: Det går bra att påstå att det går bra att hålla 120 på våra landsvägar – fram till att man krockar med en älg.
För mig räckte det dock med att vara nära med att krocka för att förstå att jag haft blott alltför rätt hela tiden.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

