Vissa saker handlar om smak, andra inte…

Till att börja med något som inte handlar om smak. F-kassan och jag har för tillfället slutit fred, främst eftersom de i förhållandevis god ordning givit mig de pengar jag har rätt till, vilket innebär att mitt lönekonto fått påfyllning för första gången på nästan två år. Ingen stor påfyllning förvisso, men ibland är man nöjd med det lilla.

Och vem säger nej till pengar.

Så till saker som är frågan om tolkning. Som alla som följt min bilblogg vet att jag har mina egna åsikter om Saab-affären och vad som egentligen utgör de största skandalen i den affären.

Ytterligare en liten del i den historien. Saab har fått sänka sina prognoser för försäljningen i år och den kommer att stanna på bara lite drygt 30 000 bilar enligt det senaste jag läst. Vilket är ungefär lika mycket som de sålde förra året. Det intressanta är att varje gång Saab visade på dålig försäljning vid den månatliga statistiken (det vill säga varje månad från mitten på 2008 och fram till mars i år) skreks det ut i rubriken. Nu är situationen annorlunda. Saabs försäljning ökade med 50% i oktober i år jämfört med oktober förra året och Saabs försäljning hittills i år har stigit i 7% jämfört med förra året. Pressen anstränger sig för att ändå hitta alla negativa tecken de kan. Försäljningen i övrigt går bland annat lite halvbra om man säger.

Bara för att jag bytt blogg och inte bara skriver om bilar blir journalistiken mer opartisk för det. Och ja, jag är optimist och koncentrerar mig på det positiva när det gäller Saab, men då kanske jag och våra journalister skulle gå halva vägen var?

När jag var liten fick jag föresten reda på att Saab betydde Sälj Aset Annars Byt. Nu vet jag att de hade fel. Det betyder Se Andras Avundsjuka Blickar.

Nu har jag bloggat klart för idag och alldeles strax sett klart andra säsongen av Black Adder på DVD så nu börjar det nog bli dags att göra kväll.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

