Oväntat och laddat

Två dagar av denna vecka har gått och det som denna vecka mest handlat om för min del är den mycket speciella drömlika känslan jag haft på jobbet, åtminstone när det varit lite lugnare, eftersom jag haft tankarna på annat håll.

Rosy, vilken dag vi hade i lördags!

Sitter just nu framför TVn och väntar på att House ska börja. En annan sak som hänt är att jag börjat titta på stationära datorer igen, vilket jag inte gjort på några år. Detta av den enkla anledningen att stationära datorer i allmänhet har utgångar för 5.1-ljud, vilket bärbara datorer vanligtvis INTE har. Och jag funderar allvarligt på om inte jag vill ha det på datorn på sikt för att åtminstone ha någon hemmabio, enbart för rymdkänslan det ger (men behålla stereon med tanke på musik). En sak vill jag dock påpeka med en gång. Jag beklagar djupt att inte minidatorer slagit igenom mer bland entusiasterna och det är min främsta anledning till att välja en Dell, HP eller Acer med grafikkort från fristående tillverkare. De enklaste lådorna från komplett.se eller datorbutiken.com är 45x50x20 centimeter. Det är betydligt mer än jag är riktigt pigg på.

En annan reflektion. Låt er inte luras av hur kampanjerna är inriktade hos PhoneHouse och butikerna knutna till våra stora telefonoperatörer Telia, Telenor, Tele2 och Tre. Det finns andra telefonmärken än Sony-Ericson, och de klarar konkurrensen riktigt riktigt bra. För min del har jag bestämt mig i stort sett helt och hållet. Nästa telefon blir med största största säkerhet INTE en Sony Ericson.

Så till något som bekymrar mig rätt ordentligt. Det handlar om dålig marknadsföring. Mycket troligt handlar det om bristande marknadsföring.

Grejen är den här. Det finns grovt sett två slags laddbara batterier. Dels konventionella Nickel-MetallHydridbatterier. Det snällaste man kan säga om dessa är att kapaciteten ökat drastiskt sedan denna typ av laddbara batterier kom för ungefär 15 år sedan (då hade de ett AA-batteri en kapacitet på cirka 1000 mAh, idag finns det batterier på uppåt 3 000 mAh). I övrigt har inte mycket hänt. Kapaciteten dyker fortfarande vid riktigt krävande användning, de behöver fortfarande laddas ur ordentligt innan de laddas ordentligt, de har fortfarande en ruskig självurladdning.

Sedan finns det en annan slags batterier. I bägge fallen handlar det om Nickel-MetallHydridbatterier, men de har gjort någon skillnad, så batterierna är laddade när du tar dem ur förpackningen och självurladdningen är mycket mindre. Mycket mindre. Jag har själv använt Vartas variant Ready2use i två års tid och trots att kapaciteten mätt i mAh är ganska låg med moderna mått mätt (2100 mAh) blir livslängden när batterierna används i en Canon PowerShot A590 IS mycket bättre än när jag använde konventionella batterier i en Nikon Coolpix 4100. Bland annat är det möjligt att ladda upp batterierna och sedan ha dem beredda i fickan i några veckor utan att det blir någon katastrof.

Alltså: Varta Ready2use, Duracell ActiveCharge, GP ReCyko+ eller Cooltech Ready2use (Cooltech är Clas Ohlssons egna märke) är de laddbara batterier det finns någon anledning att titta efter. Har din lokala butik för laddbara batterier inte dessa eller motsvarande (fråga efter laddbara batterier med låg självurladdning). Har de bara någon annan slags batterier – gå någon annanstans!

Att köpa konventionella laddbara batterier är idag ungefär som att köpa en bil med förgasarmotor. Eftersom dessa lågurladdningbatterier funnits i över två år är det obegripligt att de gamla batterierna finns kvar. Lösningen är förmodligen att affärerna inte tjänar mer pengar på dem och alltså inte säljer in dem.

Men det finns fortfarande något som heter konsumentupplysning. Och konsumentmakt.
Utnyttja den är mitt tips.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Oväntat och laddat

  1. Petter Magnusson skriver:

    Hej, kan bara håll med! Jag har också gått över till Ready2Use (se här http://www.fotograf-stockolm.nu ) och det är såååå överlägset!

    • foto136 skriver:

      Nu är inte min avsikt att göra smygreklam för Ready2use även om det uppenbarligen ÄR bra batterier :). Men grejen är ju att det fortsätter att vara bra batterier även om tekniken används av andra än Varta. Och just GP har misslyckats kapitalt med marknadsföringen av sina (ReCyko+). Batterierna är jättebra (vi använder dem till en trådlös mus) men de säljs i bästa fall undanskuffade i ett hörn av GP’s andra, betydligt sämre batterier. På teknikmagasinet t.ex. saluförs 38 olika varianter av laddbara batterier (inklusive deras egna xPower-batterier, 5 av dem är Ready2use eller liknande.

      Clas Ohlson saluför 14 olika modeller laddbara batterier och 2 (?!) av dem är inte ready2use eller motsvarande!
      Teknikmagasinet har GP som huvudleverantör, Clas Ohlson har Varta…

Kommentera

