Mer om batterier och glädjande besked på flera fronter

Till att börja med skulle jag vilja återknyta till uppgiften jag kom med i förra inlägget om Nickel Metallhydridbatterier som finns i en variant som har låg självurladdning och är uppladdade i förpackningen. Denna typ av batterier som Varta kallar Ready2use, Duracell Stay Charge, GP ReCyko+ eller något annat just jag inte råkar ha i huvudet.

I mitt förra inlägg hävdade jag dels att man inte bör köpa någon annan slags batterier när man köper laddbara, dels att man misslyckats med marknadsföra denna typ av batterier.

Det sista var, visade det sig, inte helt korrekt. Lite talande siffror. Clas Ohlson har 38 olika produkter som innehåller laddbara batterier av typen ficklampsbatterier. 15 av dem, alltså mindre än hälften, är konventionella laddbara batterier. Gör jag samma koll på Teknikmagasinet har 46 produkter som innehåller ficklampsbatterier. 36 är konventionella laddbara NiMH-batterier, 1 produkt är NiCd-batterier, vilket är mycket hemskt, då NiCd med dagens batteriteknologi är ett djävulens påfund (de har dålig kapacitet, är ruskigt känslig för om batterierna är helt urladdade och att de laddas fullt och har en hemsk miljöpåverkan – allt på en gång!).

Vad är då skillnaden mellan dessa båda företag? Har Clas Ohlsson bättre affärsetik, är smartare strateger?
Troligen inte. Troligen ska man inte söka i det ledet. Man ska titta på vilka leverantörer respektive företag har. Teknikmagasinet saluför huvudsakligen GP och Clas Ohlson vänder sig huvudsakligen till Varta. Varta verkar vara betydligt mer framsynta (och saluför t.ex. helt enkelt inte NiCd-batterier i Sverige!)

De andra positiva beskeden:

Jag var och träffade Rosy, som jag berättade om i mitt förra inlägg, i lördags igen och det var mycket mycket mycket trevligt. Vi har en relation i den meningen man brukar mena.

Det andra positiva beskedet är betydligt mer materiellt. Jag har under en tid funderat på om jag behöver beställa en tryckluftsrengöring av min dator. Troligen är behovet inte skriande, har numera laddat hem ett program för att kolla processortemperatur och det krävs direkta provokationer för att få upp processortemperaturen över 40 grader (först när den är stadigt över 70 grader har man verkligen stjäl att vara orolig).

Så även om jag är lite dålig i halsen, känns det rätt bra ändå!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

