Det tog ett tag för mig att bli klok på Apple

Men nu tror jag faktiskt att jag har gått i mål. Och låt mig säga en sak på en gång. Om du är inbiten användare av Apples produkter, med viss reservation för iPod och iPad, bör du vara storsint om du ska fortsätta läsa det här blogginlägget.

Apple’s produkter vänder sig huvudsakligen till personer som vill ha häftiga och/eller trendiga produkter, gärna av hög kvalité, men inte vill behöva bry sig om produkten i övrigt. Ganska troligt är dessa personer naiva och ganska godtrogna, åtminstone när det gäller affärer.
Hur man än vänder och vrider på saken – det är ingen smickrande beskrivning.

Detta gäller främst de som köper alla Apples produkter. Det kan förstås finnas personer som medvetet väljer alla Apples produkter utan att stämma in på ovanstående beskrivning, men jag skulle tro att de är rätt lätträknade – bland Appleanvändarna alltså. Och det är inte så många så att det stör när det kommer till kritan.

Macintosh är bra datorer, det är inte det. De är väldigt lättskötta och har ett väldigt smidigt operativsystem som kräver ett minimum av användaren. Dessutom är de väldigt säkra eftersom inga viruskonstruktörer bryr sig om dem. Det hindrar inte att Apple sin vana trogen har specialkontakter till smått och gott som gör det svårt att hitta tillbehör.

iPod är en utmärkt musikspelare, men Philips och Creative, för att nämna två exempel, har spelare som presterar lika bra till halva priset.

iPhone är en utmärkt mobil, men expansionsmöjligheterna är små när det kommer till kritan och det finns mobiler med snarlika prestanda som iPhone 4 för strax under 4000 kronor. Då kommer man dessutom runt att iPhone 4 kräver operatörslåsning (åtminstone här i Sverige), kräver speciellt SIM-kort, är den enda mobilen i närheten av dessa priser som inte använder micro-USB-kontakter, de flesta andra mobiler som kan konkurrera har minneskortsplats, med allt vad det innebär. Om man dock till exempel inte vill behöva bry sig om exempelvis vilka musikformat din mobil stödjer har förstås iPhone ett klart övertag. Höljet i glas och stål ger ett gediget intryck men är det inte.
Summa sumarum. Det är en bra mobil men knappast värd de 8000-9000 den kostar.

iPad är ett annat undantag från ovanstående. Det är vad jag sett den bästa surfplattan på marknaden.

Med andra ord, Apples produkter står för exklusivitet, vilket är bra, men de står också för folk som är beredda att betala väldigt mycket för en produkt som egentligen inte är så märkvärdig. Det vill säga exklusiv på typiskt kapitalistiskt manér. Exklusiv på ett sätt som främst gynnar tillverkarens plånbok.

Eftersom jag själv är en tämligen sparsam natur lär det dröja innan jag köper en Apple-produkt. Vad iPad anbelangar beroende på att jag inte behöver någon surfplatta alls.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det tog ett tag för mig att bli klok på Apple

  1. Simon skriver:

    Ge gärna ett exempel på en telefon under 4000 som klår/is equal to iPhone 4 😉 Jag håller med dig om att operativet är begränsat (jag antar att det är det du menar med ”expansionsmöjligeheter”) men det är samtidigt det absolut enklaste att använda på en mobil idag – ingen har hittils kommit i närheten av samma simplicitet!

    Beställde själv en 13″ Macbook Pro igår, kostade för mig som student 10345;- . En sanslös summa pengar naturligtvis, och mycket är också ”märke”, men tro mig när jag säger det: det finns inga andra datorer i samma prisklass som har samma ”fit and finish” och prestanda som Macarna.

    Vad anbelangar OS X (operativsystemet till Mac) så är det ett av de mest funktionskompletta operativen på marknaden. Visst, det finns och fungerar bara på Mac men det är svårslaget:
    Linux är fortfarande för meckigt och saknar (pga att det är gratis och open source) många proprietära mjukvaruformat som till exempel MP3.
    Windows står sig bättre men är fortfarande inte i samma klass vad gäller enkelhet och snabbhet. Prova gärna att programmera Java i Windows! Det finns inte inbyggt så du måste hämta allt från Oracle. OS X har Java förinstallerat från start 😉 Och då har jag inte ens börjat tjata om drivrutiner till de tidigare nämnda konkurrenterna!

    Summa summarum:
    Det är idag svårt att slå Apple på både hårdvaru och mjukvarufronten. Och det skriver jag, från min Ubuntu Linux installation på min PC 😉

    /Simon

    • foto136 skriver:

      Telefonen som har prestanda liknande iPhone 4 till att börja med. Samsung S8500 Wave. Hårdvaran är identisk med Galaxy S. Visst iOS spöar skiten ur Bada 1.2 men jag skrev ”snarlika” prestanda. Inte att den matchar helt. För det gör den inte. Men skärmen är jämbördig och du kan ringa, titta på film, spela musik, hantera mail och kalender på bägge två. Expansionsmöjligheterna är klart större på iPhone.

      Macintosh har en sanslös finish, inte tu tal om det. Glömde jag skriva det? Och operativsystemet är nog så nära idiotsäkert det går att komma idag.

      Summa sumarum: Är det enkelheten man är ute efter, exempelvis för att man inte är hälften så intresserad/insatt som man vill ge sken av, är Macen ett klockrent val. Den är också ett klockrent val om man är noga med design/finish. Sedan är den tacksam att programmera med, det vet jag sedan tidigare. För den som uppskattar ett skalat operativsystem och vill ha en ett os med nära nog skottsäker stabilitet är den också ett bra val…. Varför har då jag ingen? Svar: Jag är för snål!

      /Markus

Kommentera

