Till Mac’ens försvar

Mitt förra inlägg handlade om en mindre smickrande beskrivning av användare av Apples produkter. Som en senkommen nyansering, delvis beroende på Simons kommentar (tack för den föresten, kommentarer är alltid välkommet!) ska jag passa på att förtydliga mig och i den vevan nyansera mig (förtydliganden brukar ha den effekten).

För en tid sedan presenterades bland annat på Svenska androids hemsida http://www.swedroid.se en föga smickrande bild av hur användare av olika mobilsystem uppfattar sig själva och andra.

mobilanvändare

Det intressanta med denna karikatyr är att den som alla karikatyrer är ganska träffande. Jag själv är i denna bild närmast Android-användare (även om jag i verkligheten har en rätt ålderstigen Sony-Ericsson, är det symbian på dem? Så en blandning av Android-användare och Blackberry-användare är nog jag!).

Det jag ville komma åt med förra inlägget är att inbitna Apple-användare (alltså de som alltid har allt från Apple; iPhone, iPad, iPod (antagligen en iPod Touch), Mac Book och iMac typ) ligger betydligt närmare beskrivningen av hur Androidanvändarna ser på dem än vad de själva vill erkänna.

När det går kult i att använda ett visst varumärke ska man se upp. De må sedan gälla mobiltelefoner, datorer, TV-apparater, bilar eller batterier. Just kulten är vansklig.

I fallet med Apple är jag dessutom negativ till att de i mångt och mycket kör sitt eget race och inte tar in intryck utifrån och den vägen göder kulten mer än vad de skulle behöva göra.

Det betyder naturligtvis inte att Apples produkter inte har sina tydliga poänger. En iPod Touch är en riktigt bra .mp3-spelare. iPad är marknadens bästa surfplatta och iPhone är inte på något sätt en dålig telefon. I två av exemplen ovan kostar dessa dock tveksamt mycket.

När vi så kommer till Mac, alltså datorerna, har dessa en fördel som inte går att snacka bort. även om de är helintegrerade produkter som kommer från en bestämd tillverkare, vilket på PC sidan brukar innebära mer eller mindre skräp, så är de genomspecade på ett sätt som är svårt att prata runt. En MacBook Pro kostar förvisso från 11500 om man köper direkt av Apple. Vill man ha en portabel dator med lika stor skärm som den dator jag använder när jag skriver detta så springer notan upp hissnande 17000 kronor i enklaste utförandet. Även detta basutförande håller dock en prestandanivå som ligger på ett sådant plan att en ren hårdvarujämförelse säger att motsvarande PC-datorer bara är 2000-3000 kronor billigare. Men eftersom Macen är genomspecad på ett annat sätt blir datorn inte ens särskilt dyr.

Macintosh är också det enda datormärket som mig veterligen aldrig sålt ett budgetalternativ, alltså en dator som är så lågt specad att den blir svåranvänd. Såväl HP, Toshiba och Dell har sänkt sig till dylikt.

När det så gäller integrerade stationära datorer så är den enda konkurrenten jag sett på PC-sidan en Packard Bell. Och Packard Bell och Apple går inte att jämföra när det kommer till att speca datorer. Bara att inse.

Vad är då anledningen till att jag inte har en Mac. För det första, jag har inte haft råd. De gånger jag har behövt en dator har jag i bägge fallen haft ganska ont om pengar. Och är man i peningknipa men behöver en dator är inte Mac det främsta valet. Så enkelt är det.

Och jag har svårt för Apples prinsessan på ärten attityd. Det är numera vetenskapligt bevisat att själv inte är bäste dräng och att man behöver blod utifrån för att utvecklas. Fram till att Apple insett det fortsätter jag med PC.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

