Ledsen och förbannad

Alliansens miljöpolitik är som LochNess-odjuret. Många påstår sig ha sett den, men ingen vet om den verkligen existerar och när man får se beskrivningarna av dem blir man livrädd.

Ovanstående är naturligtvis lite elakt. Men bara lite elakt, och det är de som gör mig både Ledsen och förbannad. Jag har länge varit av den åsikten att det är viktigt med en aktiv miljöpolitik, helt enkelt för att man inte ska behöva göra något i panik vilket då blir jobbigare åtgärder som kommer att svida mer och påverka vår vardag mer. Att inte göra något alls just nu gör bara saken värre. Det går inte att fega ur och tro att det löser sig med tiden. Det har inte Alliansen insett på miljöområdet.

Det finns två områden där Alliansens miljöpolitik är riktigt ordentligt tveksam. Dels vargjakten, som jag skrivit om tidigare. Redan första vargjakten var tveksam med tanke på hur mycket/lite varg det finns i Sverige. Den föll inte heller särskilt väl ut när det gällde att öka förståelsen för Varg. Jägarförbundet har till exempel inte släppt sin nolltollerans för varg. Tack och lov har Svenska Jägareförbundet mer vett i frågan. Att dessutom tillåta licensjakt ytterligare en gång medan saken är uppe i EU-domstolen är ju inte riktigt smart kan jag tycka.

Sedan har vi miljöbilspolitiken. Även här är det illa ställt. Andreas Carlgren har nyligen presenterat lite grand av de nya miljöbilsreglerna som träder i kraft och subventionerna på bilar som går att köra på både bensin och E85 inte längre får reducering av förmånsvärdet.

Vad gör då “flexifuel-bilar” till sämre miljöbilar än biogasbilar. Ja dels har gasbilar bättre förbränning, vilket sannolikt beror på att luft och bränsle blandas väldigt bra. Dessutom är tillgången på biogas liten, infrastrukturen är jobbig med tryckmunstycken och trycktankar både på mackarna och i bilarna vilket gör att det är mycket dyrt att bygga tankställen för biogas. E85 är betydligt lättare att hantera av mackarna även om det inte saknar svårigheter (till exempel kan E85 brinna i slutna utrymmen, vilket bensin inte kan, och drar till sig vatten vilken bensin inte gör). E85 har dessutom  betydligt större produktionskapacitet än biogas. Merparten av den gas som tankas idag är naturgas, medan tillgången på Etanol är relativt säkerställd. Etanolbilar är också väldigt törstiga, här finns en enorm utvecklingspotential, men Etanolbilar har väldigt kort aktionsradie. Det har å andra sidan biogasbilar också, på grund av gastanken.

Det här låter ju inte särskilt negativt kanske ni tycker? Jo, för grejen är att eftersom Biogas inte är en seriös konkurrent till bensin och diesel eftersom det helt enkelt inte går att få fram tillräckligt med gas. Det gör att oljeindustrin inte satsar lika mycket på att sätta sina lobbyister på att baktala det. Och det gör att det framstår som ett bättre alternativ för en person som inte förmår titta igenom oljeindustrins anti-lobbingjobb. Det finns till exempel rykten om att brasiliansk etanol (som är världens mest koldioxidsparande) inte spar någon koldioxid i slutändan jämfört med bensin. Sanningen är att det spar närmare 80 procent. Sedan finns det knäppare sätt att framställa etanol, men det innebär inte att Etanolbränslet är dåligt. Bara snurrigt framställt.

Och flexifuelbilarna är den enda biltypen där du kan tanka ett biobränsle och ett traditionellt fossilt bränsle i samma tank och blanda helt fritt (biogasbilarna har en gastank och en vanlig bensintank) och därmed först köra säg 63 mil per tank bensin och när bensinpriset blir väl högt så fortsätter man med att köra 50 mil per tank etanol istället som om inget hade hänt. Det gör Etanolbilen till en mycket farlig konkurrent till bensin och inte minst dieselbilen. Enligt Al Gore går det fem oljelobbyister på varje kongressledamot i USA. Den uppgiften säger en hel del.

Men om det är så stora intressen som vi pratar om, kan man då inte ha viss förståelse för att Andreas Carlgren inte kan genomskåda detta. Jo, om det inte vore för en liten detalj.

Det är ditt förbannade jobb och du får jäkligt bra betalt för det!!!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ledsen och förbannad

  1. Emil Svensson skriver:

    Nu vill jag bara påpeka att i Brasilien huggs det ner otroligt mycket regnskog varje år, detta för att göra plats för odlingar av t.ex. material till biobränsle eftersom efterfrågan i västvärlden ökat markant på sistone… Det är snarast detta man refererar till när man talar om att etanolen egentligen inte sparar så mycket på utsläppen när allt kommer kring…

    • foto136 skriver:

      Det du skriver innehåller ett korn av sanning. Men bara ett litet korn och se upp med kamelerna som hinner springa förbi medan du letar efter dina korn.

      Möbelindustrin står för cirka 80 procent av skövlingen, matproduktionen för cirka 20 procent och etanolproduktionen står för en (!) procent. Hela skövlingen av rengskog på Borneo går till exempel till möbelindustrin och matproduktion. Bland annat stora oljeplamsplantager som bland annat utgör råvara till ”biodieseln” McDonalds använder i sina bilar och Audi gjorde ett så stort nummer av i LeMans för några år sedan. Merparten av skövlingen i Brasilien går till möbelproduktion och sojaodlingar (sojan används sedan som kraftfoder bland annat i Svenska köttfabriker).

      Där har du några kameler!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s