“…alltså utanför Sundbyberg där jag bor…”

Jo innan mina tankar halkar in på sidospår, något de ofta gör, ska jag passa på att tacka Peter Dalle för denna underbara replik, ständigt återkommande i hans uppfinnarkaraktär i TV-serien Lorry och även i långfilmen Yrrol. Karaktären som vill reservera sig för att det kan vara annorlunda i andra delar av världen genom de vid det här laget klassiska repliken “I den stora världen, alltså utanför Sundbyberg där jag bor…”. Det är en underbar replik.

Som den citatsamlande person med gott minne för filmrepliker jag är dök denna upp i huvudet och är dessutom en utmärkt sammanfattning av de två händelser som hänt under veckan som jag tänkte koncentrera mig på i detta blogginlägg.

Till att börja med läste jag en intressant artikel på www.swedroid.se, en nättidning som är ett måste för alla teknikintresserade om du frågar mig. Visserligen är sidan egentligen avsedd för specifik användare av mobiler med operativsystemet Android, men bevakningen av vad som händer på Androidmarknaden är å andra sidan superb och de har de bästa mobiltesterna jag läst på Svenska (tidningen mobil får ursäkta, men swedroid slår dem med hästlängder!).

Artikeln ifråga, som du kan läsa på denna länk, handlar egentligen om att Android gått från en plats i skuggan av de stora till att vara det andra populäraste operativsystemet i världen det senaste året. Men det är inte det jag tycker är det intressanta. Utan var både Android och iOS (som alltså är operativsystemet i iPod, iPhone och iPad) placerar sig och var konkurrenterna placerar sig. Och vilka är dessa konkurrenter!

Det vanligaste operativsystemet på mobiler idag är alltjämt Symbian, som i och för sig är på tillbakagång, men ingalunda är placerat i marginalen. Därefter kommer Symbian, sedan operativsystemet till en telefonserie som heter Blackberry (utpräglade affärstelefoner, föga kända för den stora allmänheten åtminstone här i Sverige) därefter kommer iOS, som bara har 2/3 så många användare som Android och mindre än hälften av vad Symbian har.

Vad har då Symbian, ett gammaldags, segt operativsystem med dåliga expansionsmöjligheter (det är åtminstone så det brukar beskrivas) som varken Android eller iOS har. Om vi börjar med det första: Symbian är ett operativsystem som fungerar utmärkt utan pekskärm och kräver extremt lite hårdvara för att fungera hyggligt. För lågpristelefoner är alltså Symbian ett väldigt bra val. Och hur man än vänder och vrider på saken är det väldigt många som köper lågpristelefoner och gör förbannat rätt i det! Så länge man inte tar i för häftigt förstås. Det finns en orsak till att telefoner under 500 helt klart bör undvikas!

Och iOS finns bara på iPhone, så länge vi pratar telefoner. Mycket kan tyckas om iPhone men det är dock ett faktum att någon iPhone i prisklassen under 3000 kronor existerar inte, och en iPhone i prisklassen under 1500 är en så galen idé så den skriver jag inte mer om än så här. Så utanför den nyhetskåta svenska teknikmarknaden, som jag råkar vara närmast, så är helt enkelt inte Symbian så kört som man kan tro om man t.ex. läser svenska medier.

 

Så till det andra exemplet där man tar sig ut i stora världen. Som ni kanske vet och kanske inte vet så har jag en Kongolesisk flickvän, som alltså kommer från Kongo. Kom till Sverige för cirka 3 år sedan. Vilket inte hindrar att hon gått i skolan precis som vilken Svensk som helst och hanterat en dator sedan hon var 10 och haft egen mobil långt innan hon kom till Sverige. Har kontakt med sitt gamla hemland via Facebook och Skype. Dessutom kan avslöjas att enligt vad hon berättade idag på frukosten har man i förstäderna till Kingshasa inte några större slumområden liknande de som t.ex. beskrivs i filmen Slumdog millionaire. Kongo är vidare ett land som inte har särskilt stora problem med torka trots att det ligger mitt i Afrika. Hur många här i Sverige tror att det är på det viset?

Så det ser alltså inte riktigt ut som man tror i den stora världen, utanför Sverige där jag bor…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

