Föråldrad kunskap och storlekens betydelse

Om vi tar rubrikens olika ämnen i tur och ordning, och det kan många gånger vara en bra idé, så är det alltså inte jag som blivit blåst utan min dator. Tyckte fläkten gick väldigt hårt i morse så jag tog med datorn till jobbet och tryckluftsblåste bland annat processorfläkten. När jag tryckte i en pust luft stod det som ett moln damm ur datorns (rätt äckligt, om jag ska vara ärlig), processortemperaturen som tidigare legat på cirka 40 grader vid normalanvändning sjönk till betydligt mer modesta 25 grader precis efter blåsning och ligger när jag skriver detta på högst modesta 35 grader (då har datorn fått jobba en del ett tag och jag har till exempel tre program öppna samtidigt). Jag hade för mig att normal processortemperatur är runt 60 grader.

Normal processortemperatur var runt 60 grader. Om man köpte en fläkt av enklaste slag till en AMD Duronprocessor 2001. Mina uppgifter om vad som menas med normal temperatur var helt enkelt lite daterade. (temperaturen har föresten sjunkit till 32 grader nu).

Så till storlekens betydelse. Denna gång tänker jag på storleken på mobilskärmar (vad trodde ni jag menade? Snuskhumrar!). Som väl ingen torde ha undgått har inte jag en crash med de som hyllar Apples alla produkter direkt. Mycket på grund av deras bristande saklighet.

En sådan sak är displayen på iPhone 4. Den har nämligen väldigt bra upplösning brukar man få veta. Och detta gör det till den bästa mobildisplayen i världen.
Nja.
Så här ligger det till:

iPhone 4 har världens bästa upplösning, 960 x 640 pixels. Eftersom storleken på skärmen dessutom inte är särskilt märkvärdig, 3,5 tum, blir upplösningen mätt i punkter per tum, pixels per inch (ppi) på engelska, väldigt hög. Apple uppger 326 ppi vilket verkar rimligt.

Men skärmen är som sagt inte särskilt stor. Inte jämfört med de främsta konkurrenterna på marknaden, Samsung Galaxy S och HTC Desire HD som bägge har 4,3-tumsskärm. Framförallt Galaxy S ska nog räknas som en direkt konkurrent till iPhone. Upplösningen blir då betydligt lägre, eftersom denna jätteskärm “bara” har 800 x 480 pixels. Skärmen har då en upplösning på bara knappt 220 ppi. Klart lägre.

Å andra sidan är alltså skärmen klart större, hela 23 procent, vilket har sin betydelse när man tittar på film. Dessutom har Samsung Galaxy S en Super AMOLED skärm som ger klart bättre kontrast och färgmättnad. Och den skärm där jag sitter och skriver detta har en upplösning på 100 ppi och jag har aldrig önskat mig högre (däremot lägre någon gång emellanåt).

Så upplösningen är inte allt. Storleken har betydelse, så enkelt är det!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Föråldrad kunskap och storlekens betydelse

  1. Mattias skriver:

    Dragningen om storlekens betydelse var helt i min smak, liksom upphämtningen inne i texten. Mycket roligt!
    Tänkvärt om det där med storlek på bildskärmar: Många med nedsatt syn (bla äldre) måste numera sänka upplösningen, bland annat för att kunna läsa text.

Kommentera

