Lite helgiakttagelser

Eftersom jag nu lovat på Facebook att hålla lite tryck på bloggen så får jag väl hålla mig till det Blinkar även om jag haft ett blogginlägg på planeringsstadiet som jag sedan beslöt mig för att inte skriva och publicera men jag har nu att skriva om ändå så det klarar sig.

Jag är rätt säker på att jag nämnt tidigare att jag gillar när jag blir motbevisad om någonting. Det ger liksom mer mening i livet när man får reda på att även om man är väldigt intelligent (vilket jag nu råkar vara) så har man inte koll på allting. Det blir en utmaning. Och hur det nu är så gillar jag intellektuella utmaningar, om än inte kroppsliga. Minst en sådan uppgift fick jag nu igår och idag.

Jag har inhandlat en elmätare på jobbet. Ni vet en sådan där som man sätter i väggurtaget så får man reda på hur mycket ström olika elprylar drar. Det kan vara ganska intressant. Denna har givit mig en rad intressanta upplysningar eftersom resultatet skiljer ganska rejält från vad jag förväntade mig på ett par punkter. Så här kommer lite resultat av mina elmätningar.

Dimmern till min kontorslampa: 3 Watt.
Min kontorslampa i det läget jag brukar ha dimmern: 27 Watt (det är en 40 Wattslampa)
Min stereo när den är avslagen 0 Watt.
Min stereo när den är påslagen men ingen musik på 16 Watt
Min stereo på med musik på på lyssningsvolym (det vill säga inte så jättelågt) 17 Watt
Min dator (den jag skriver på just nu) mellan 8 och 13 Watt om batteriet är fullladdat, laddar den batteriet också är maxnoteringen 23 Watt.
Mina datorhögtalare avslagna 11 Watt.
Vår stationära dator cirka 40 Watt.

Några av dessa uppgifter är högst väntade uppgifter. Dimmerns förbrukning tillexempel. Att jag dämpar ned lampan så hårt att jag faktiskt spar lite ström på det också var även det ganska väntat. Bara inte hur stor skillnaden faktiskt är. Att min stereo inte drar någon ström alls när den är avslagen var även det synnerligen väntat. Strömbrytaren är den där sorten som förblir intryckt när man tryckt in den. Det brukar innebära att man rent fysiskt bryter kontakten. Och då drar den förstås ingen ström. Att stereon och datorhögtalarna drar så mycket ström utan att det är någon musik på förvånade mig däremot, så jag kommer att vara noggrannare att slå av dessa i fortsättningen.

Däremot trodde jag faktiskt att datorn skulle dra betydligt mer. Den uppgiften förvånade mig. Så till den milda grad att jag medvetet försökt få upp förbrukningen utan att lyckas. Detta väcker dock andra frågor. När jag prenumererade på PC för Alla för ett antal år sedan angav de att deras testdatorer med lite olika processor drog mellan 135 och 160 Watt. Det är alltså fyra gånger så mycket som vår stationära dator!! Och då har vår stationära dator, som förvisso har rätt klen processor, ändå ett helt okej grafikkort, ett Nvidia GeForce 9500 GT med 512 MB minne. Jag har inte mätt med DVD-läsaren igång men det gäller väl även PC för Alla. Vad har de för grejer som drar så d-a mycket ström??

Dessutom kan jag avsluta det här inlägget med att berätta att jag gjorde lite experiment med batteritiden på den här datorn tidigare idag. Med W-lan avslaget, dongen till musen urmonterad och ljudet avslaget, bara något enstaka inte alltför resurskrävande program igång så är batteritiden lite över 6 timmar. Rätt bra för en ett och ett halvt år gammal dator som har en uppgiven batteritid på två timmar i specen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

