Till Badandet (och badkarets) försvar

När jag vaknade i morse började jag fundera på ett blogginlägg om varför det fortfarande skrivs så mycket om Christer Pettersson mer (eller mindre!!) troliga skuld till Palmemordet.
Sedan la jag mig i badet.
Innan mina partikamrater som eventuellt läser detta blir alltför oroade över mina klimatovänliga vanor ska jag också säga att det är ingenting jag gör så där jätteofta. Kanske en eller två gånger i månaden. Detta sagt som en liten parentes, nu åter till huvudämnet.

Och det är märkligt vilken mental inverkan det har på mig att lägga mig i en plåtbalja halvfylld med drygt kroppstempererat vatten. Hela kroppen kommer till ro på ett sätt som jag inte upplevt i något annat sammanhang. Att bara ligga och slappna av är något man sannerligen inte gör för ofta. Och det är något speciellt med att göra det i badkaret. Som fysiker undrar jag lite över om det inte är så enkelt att kroppen märker att vattnet runtomkring värmer upp dig så kroppen går ned på tomgång. Rogivande så det står härliga till är det i alla fall. Dessutom upplever jag en annan känsla av att vara ordentligt ren när jag badar än när jag duschar.

Fram till på 1970-talet var badandet det naturliga sättet att göra sig ren. Då ska man i och för sig komma ihåg att väldigt länge gjorde man knappt ren sig överhuvudtaget. När folk fick badrum på 30-40-talet började duschen göra entré som komplement till badkaret.

På 1970-talet så hade man dock kommit fram till att det var väldigt slösaktigt med varmvattnet att bada, så då ansågs badkaren omoderna och togs bort.

Låt mig nu få framföra ett par saker som jag tycker förändrar det resonemanget.

  1. Det beror alldeles på hur varmt man duschar/badar och hur länge man duschar. En snabb och ljummen femminutersdusch drar självklart mindre varmvatten än ett badkar fullt med skållhett vatten. Och det var så man räknade på 70-talet (ville man sälja duschkabiner??). En halvtimmesdusch i skållhett vatten drar dock mer varmvatten än ett halvfullt badkar med varmt men inte hett vatten. Större än så är nämligen inte skillnaden. Ett bad drar inte mer vatten ju längre man badar på samma sätt.
  2. Badkaret är väldigt praktiskt till att exempelvis lägga kläder i blöt. Bara för att man till vardags duschar (och jag menar inte att man ska bada istället för tiominutersduschen innan man åker till jobbet/skolan) betyder inte det att det per automatik gör rätt i att slänga ut badkaret. Själva slängde vi ut badkaret och installerade ett nytt när vi gjorde om badrummet. Vilket har sina poänger (se mer nedan).
  3. Om man väljer mellan att ta ett bad då och då eller att åka till Thailand då och då är det ju ett av alternativen som är det solklara valet för klimatet. En enda Thailandsresa släpper ut i runda slängar 4 ton koldioxid bara på flygresan. Det blir många badkar det…
    Jag gillar nämligen själv att ligga och slappna av i solen, men badet är en väl så god variant på vintern så slipper man sitta ett halvt dygn på flyget.
  4. Badandet är snällare mot badrummets fuktspärr än duschen eftersom det frigörs mindre ånga och man inte skvätter lika mycket när man badar. Det gör att man kan slippa en badrumsrenovering eller två.
  5. Det är ett veritabelt helsike att göra rent bakom/under en duschkabin. Redan ett konventionellt badkar är faktiskt ganska lätt att göra rent bakom om man bryr sig om att ta reda på hur man ska göra (badkaret sitter inte fast i väggen. dra bara ut i fotändan och var försiktig med avloppsröret) och moderna badkar är byggda för att man ska kunna köra in en skurmopp under. Det gör dessutom att luftväxlingen är bättre runt ett badkar vilket minskar risken för mögel och rötskador.

Med detta sagt. Jag gillar att bada (i badkar mer än i sjön faktiskt) och skäms inte ett dugg för det även om jag är mp-are. Så jag tycker nog att de som fnyser åt badkar/badande för att det är omodernt och miljöfarligt gör det väldigt enkelt för sig, för fullt så enkelt är det inte. Badandet är ett nog så trevligt komplement till duschen (även om det ska tas i den ordningen och inte vara tvärt om!).

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

