Att varva ned frivilligt eller påtvingat

Till att börja med ska jag framföra mitt deltagande till alla de länder runt om i Stillahavs-regionen som precis drabbats av en fruktansvärd katastrof. Jordbävningen utanför Japans kust har inte bara bokstavligt talat ruskat om Japan och orsakat en del materiella skador orsakade det också en flodvåg, en tsunami (vilket är just japanska för just flodvåg) som orsakat enorma skador under stora delar av det gångna dygnet. Medan jordbävningen bara skadade japan nådde flodvågen Hawaii. Kolla på en karta om ni har lust, det är en bra bit.

Stillahavsregionen har sedan mycket länge ett varningssystem just för flodvågor, förhoppningsvis har det räddat åtskilliga människoliv.

Detta har naturligtvis också påverkat japanska bilindustri. Nu har den japanska bilindustrin den goda smaken att ha fabriker på flera ställen i världen så det blir inte så illa som man skulle kunna befara. Det hindrar inte att japans bilindustri förmodligen tvingas varva ned efter morgonens katastrof.

Japanska bilar har mycket länge varit synonymt med småbilar i Sverige, även om det inte är så längre.

Och just när det gäller småbilar har jag en önskan som jag framfört en gång tidigare, i min gamla bilblogg.

Snäll biltillverkare: Låt småbilarna varva ned!! Om man tittar vilken hastighet det blir vid 2000 rpm på olika växlar vill jag gärna ha växlarna ungefär så här: 2:an dryga 30 km/h, 3:an knappa 50 km/h, fyran knappa 70 km/h och femman knappa 90 km/h. Finns det en sjätte växel så bör hastigheten vid 2000 rpm vara litet över 100 km/h, kanske uppåt 110 km/h.

Om man tittar på hur det många gånger faktiskt ser ut, så är det väldigt ofta på småbilar så att hastigheten blir cirka 25 km/h, 3:an cirka 40 km/h, fyran cirka 50 km/h och femman 60-65 km. Sjätte växel saknas utan undantag. Detta innebär två saker. För det första så blir bilen fruktansvärt surrig på motorväg eftersom varvtalet går upp i 3000 rpm eller mer. För det andra blir det jättesnurrigt för mig som förare eftersom tvåan blir en mellanväxel. Trean blir också på sätt och vis en mellanväxel eftersom man bara använder den vid 30-begränsningarna och riktigt riktigt kraftiga uppförsbackar. Alltså blir det många gånger bara tvåan, fyran och femman man använder. Bilen blir alltså treväxlad eftersom växlarna ligger för tätt! Dessutom blir man irriterad av att ständigt behöva växla.

Alltså. Högre utväxling på fyran och femman önskas. Detta bland annat som en kommentar till att jag kört en Nissan Micra i veckan och den är lika lågt utväxlad som vår Seat Ibiza.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att varva ned frivilligt eller påtvingat

  1. Mattias skriver:

    Micra, varför då? Utmaning? Plågsamt människoförsök?

  2. Markus skriver:

    Lånat av en arbetskamrat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s