Att våga stå för sitt ursprung

I gårdagskvällens avsnitt av serien Skavlan så var moderatledaren och tillika statsministern Fredrik Reinfelt med. Liksom norska högerpartiets ledare Erna Solberg med.

En viktig skillnad som jag upptäckte direkt mellan Erna Solberg och Fredrik Reinfelt är att Erna klassar Høyre som konservativ medan moderaterna gärna ser sig själva som liberaler.
Jag kan säga så här: Jag ser mig själv som liberal, och är jag liberal är moderaterna inte liberala. Jag kan sträcka mig så långt att jag går med på att moderaterna är nyliberaler, det vill säga en populistisk variant av liberalkonservatism, men de är inte ens i närheten av socialliberaler.
De är ett konservativt parti. Den största skillnaden mellan Moderaterna och Høyre är att de sistnämnda vågar stå för det.

Åtminstone för mig är liberalismen frihetens politiska ideologi. Liberalismen står för frihet, både för människor och kapital. Folk ska få jobba, vara anställda, utbilda sig, starta eget, träffa en partner, leva ensamma, bilda familj, låta bli att bilda familj, ta ledigt från förvärvsarbetet, emigrera, imigrera, pensionsspara, låta bli att pensionsspara, pensionera sig, låta bli att pensionera sig och jobba vidare med mera bäst de själva vill.

Så länge det du gör på ett eller annat sätt inte kränker en medmänniskas rätt att också få bestämma över sitt liv eller kränker en växt eller ett djurs rätt till livsutrymme ska staten ge blanka den i vad du sysslar med. Det är min grönt liberala ståndpunkt. Till denna ståndpunkt och till denna behöver egentligen bara tillfogas en enda mening till. Så länge vi har möjlighet är det också Sveriges skyldighet att se till att alla som lever här gör det över fattigdomsgränsen, det vill säga har tak över huvudet och mat för dagen samt kan delta i vårt samhällsliv. Den sista meningen lägger således till detta med att jag inte bara är grönt liberal utan också grönt socialliberal.

Jag anser inte att det går ihop med den liberala ideologin att man har ett system som tvingar folk att jobba heltid istället för att jobba deltid med något de tycker om, men inte orkar göra 40 timmar i veckan på grund av sjukdom. Ditt yrkesval är din ensak. Jag anser inte att det går ihop med den liberala ideologin att ha ett skattesystem som gynnar stora industriföretag, delvis eftersom detta system då per automatik missgynnar mindre företag och företag utanför industrin. Inga företag skall gynnas eller missgynnas, fri konkurrens skall råda.

Jag anser inte att det är värdigt ett land som Sverige att personer med olika handikapp göms undan i en slags förtidspensionering istället för att man ser till att skaffa dem ett vettigt arbete som de kan utföra utifrån sina förutsättningar och få betalt för. Om de vill jobba ska de få det, då ska inte staten hindra.

Det här är ju inte riktigt den politik vi ser idag. Om vi däremot tittar på den konservativa politiken så utgår den ifrån att det finns ett egenvärde i att bevara de strukturer vi har idag. Det vill säga nationsgränser (stark försvarsmakt/krigsmakt), lagar och regler (stark poliskår och hårda straff om man bryter mot lagarna, ingen tollerans mot civil olydnad) eller gällande makthierarkier (förr en stark adel, idag en stark industri).

Det stämmer mycket bättre med den politik som förs i Sverige idag.

Vi har alltså en konservativ regering i Sverige. Om någon (till exempel regeringen själva) vill övertyga mig om något annat, får de faktiskt börja anstränga sig.

Erna Solberg försöker inte ens. Hon står för att hon står för en annan politik än den jag står för.

Jag föredrar ärliga motståndare framför oärliga!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

