Iakttagelser från köket

Låt mig från första stund erkänna att köket är ett ställe jag strängt taget befinner mig alldeles för lite i. Med tanke på att jag är 28 år gammal och planerar att flytta hemifrån under detta år (mer exakt när beror naturligtvis först och främst på när jag får tag på en lägenhet, men strax efter sommaren är ett hett förhandstips) och jag då jag besökt min kompis i Örebro fått bevisat för mig att jag inte är helt bortkommen i ett kök borde jag kanske vara i köket lite oftare än typ en gång i månaden.

Men så idag så blev det jag som tog hand om åtminstone halva matlagningen. Mamma jobbar så det var jag och min lillasyster som skulle ha mat. Det fanns önskemål om Spagetti och köttfärssås så jag stod för köttfärssåsen och lillsyrran kokade spagetti. Och det är bara att konstatera att speciellt om jag har lite koll på hur jag vill ha maträtten ifråga och inte har någon kokbok i närheten (ser jag månne min pappa le i sin himmel?) kan jag tycka det är riktigt kul att laga mat.

Eftersom Spagetti och köttfärssås är typisk storkoksmat löste vi problemet genom att laga middag till oss två, tre lådor och en lunch till imorgon.

Nåväl, när middagen var klar fick jag för mig att ta hand om disken. Fick ett infall och hämtade min laptop och ett par USB-högtalare som vi fick med vår stationära dator. När jag den vägen ordnat en musikmaskin ställde jag mig att diska och upptäckte genast två saker. Dels ordnade jag en slags provisorisk diskbalja (nej vi har ingen vanlig, jag har inte lyckats utverka det) och märkte då hur mycket tystare det blir att ha sköljbalja och inte under rinnande vatten. Dels att det har något meditativt och synnerligen rogivande över sig att diska, under förutsättning att man sätter på lite skön musik till.

När man för det första möter uppskattning för att man tar hand om disken, dels får det ganska rogivande med lite skön musik, då är det faktiskt inte dumt alls att vara huslig.

Så har den lägenhet jag skaffar mig ett stort kök lär jag skaffa en köksradio rätt snart!

För övrigt kan jag tala om att dessa högtalare har historiskt dålig basåtergivning. Varje gång musikens grundtoner går under så där 150 Hz blir det i stort sett knäpptyst i högtalarna, vilket gör att man får intrycket av att datorljudet svajar!

Jo en sak avslutningsvis: Jag är fullständigt medveten om att matlagningen förmodligen misster lite av sin charm när man gjort det 9 gånger i veckan i ett års tid eller något ditåt, så det behöver ni inte tala om för mig…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

