Inte riktigt så enkelt!

Genom en länk på Aftonbladet.se så kom jag i kontakt med den här artikeln. Den är faktiskt i ärlighetens namn rätt dåligt skriven! Det finns oerhört många tveksamheter i artikeln och generaliseringar som är så grova att de gränsar till direkta lögner.

Ett par exempel:

  • Angående glödlampor är siffran de anger per glödlampa och ger intryck av att inte vara några större belopp (131 kronor per år för en 60 Watts glödlampa). När jag räknar efter får jag det till att i den trerumslägenhet jag för tillfället bor i finns det 17 glödlampor bara till våra takarmaturer. Räknat på 40 Watts lampor (många gånger flera glödlampor per armatur, så jag tar mig friheten att räkna med lite klenare lampor) och samma brinntid handlar det om 1500 kronor per år.
  • Kyl/Frys: Frysen “äldre modell” ska alltså dra 1000 kWh om året. Det är en mycket gammal mycket stor frys som drar så mycket ström kan jag tala om! Den nya uppges istället dra drygt 300 kWh per år. Här går det att göra ännu mer! Om man nu olyckligtvis sitter med ett gammalt shabrak till frys som drar 1000 kWh per år (och då pratar vi ett 15-20 år gammalt frysskåp) och byter det till en modern frysbox med samma volym (drygt 200 liter) sjunker elförbrukningen till dryga 200 kWh, alltså cirka 300 kronor enligt de elpris de räknar på. Ännu bättre blir det om man gör av med en del onödigt utrymme genom att byta till en modern kyl/frys kombination istället (man kan ju handla lite oftare och inte stoppa frysen full istället). Då pratar vi de 475 kronor spara.nu uppger bara för frysen på kyl och frys tillsammans!
    Men
    Frysboxen vi köpte i familjen i början av 2000-talet drog om jag minns rätt cirka 280 kWh om året. En ny skulle dra 210 enligt vad jag fått fram nu. Här är alltså skillnaden inte alls särskilt stor. Påståendet jag stött på på annat håll att man ska byta ut 5 år gamla vitvaror och tjänar in kostnaden på lägre förbrukning är alltså rent nys!
  • TV:n. En 24-tums Plasma har aldrig varit någon särskilt vanlig TV. När platt-TVn kom blev 32 tum ganska snart standardformatet och för närvarande finns Plasma-TV inte under 37-tum. Dessutom har de räknat med en TV som drar 290 Watt i timmen i elförbrukning! Här har det hänt en hel del kan jag säga! Elgigantens största TV, och därmed säkert en av de mest energislukande, drar 235 Watt i timmen vid drift och kostar enligt samma eltaxa som artikeln räknat med 385 kronor per år, inte 492. Om man istället räknar med en betydligt rimligare TV, en 46-tums LED med 3D-möjlighet istället för en 60-tums Plasma, stannar kostnaden på högst blygsamma 222 kronor om året. Istället för 492 alltså! Om detta skrivs ingenting.
  • Datorn: En energiförbrukning på 125 Watt är förvisso en ganska vanlig energiförbrukning för en dator. Om man med dator räknar en bättre stationär dator, gärna hopplockad från till exempel Komplett.se. Vår stationära dator (en enklare Acer) drar cirka 45 Watt och min egen bärbara (också en enklare Acer) drar vid normaldrift cirka 10 Watt. Om det faktum att man lätt kan få en strömsnålare dator genom att välja en bärbar eller liknande (MacMini eller MSIs motsvarighet t.ex.) står inte en rad.

Att artikeln med dessa rätt allvarliga fel publiceras med bistånd av energimyndigheten gör det absolut inte mindre allvarligt!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

