Snälla Juholt: Gör inte en Persson/Jansson

Jag har en uppmaning till Håkan Juholt, nyvald ledare till Socialdemokratiska Arbetarparitet.

Gör inte en Göran Persson! Och detta i ett avseende som sedan moderaternas ledare i Norrtälje tagit efter, därav Persson/Jansson i rubriken.

Vad gjorde då Göran Persson som var så knasigt.

Jo han vägrade bilda en Alliansregering. Han anlade lite grand attityden “jo om ni är riktigt snälla så kan vi sträcka oss till att sammarbeta med er småpartier också” gentemot vänsterpartiet och miljöpartiet.

Han upptäckte dock att inte minst miljöpartiet har en mycket stark integritet. Vi har vår politik vi är väldigt stolt över och tänker inte niga och bocka och vara underdåniga mot något annat parti bara för att det råkar vara större. Och tro nu inte att vi är mer eftergivliga efter senaste valet när vi numera är Sveriges tredje största parti!

Att då gå ut med, som Kjell Jansson gjorde inför senaste valet, att man kan absolut inte tänka sig att regera med miljöpartiet, om han blir tvungen kan han tänka sig ett parlamentariskt samarbete (det vill säga man samarbetar inofficiellt men vill inte erkänna det officiellt) med miljöpartiet är inte särskilt smart. Milt uttryckt. Det är lite som att säga om Sveriges tredje största parti “de där patetiska töntarna vill inte vi släppa in i kommunstyrelsen”. Nog för att moderaterna är konservativa, men Kjell Jansson måtte ha ögonbindel också för att missa miljöpartiets framfart i opinionsmätningarna under den förra mandatperioden.

Svaret från oss i MP-Norrtälje lät inte vänta på sig. Vi svarade med att vi bryr oss inte om några blockgränser, men vi kan inte tänka oss att regera med moderat kommunalråd.

Underligt nog lyckades Kjell Jansson komma undan med sin dumdryga attityd, men det betyder inte att det går lika bra om Håkan Juholt skulle göra om samma grej. Miljöpartiet är ett blocklöst parti som i t.ex. Örebro samregerar med Allianspartierna. Om Reinfeldt gör ett minoritetsval till och erbjuder miljöpartiet ministerposter men om Juholt är dumdryg finns det som jag ser det inga garantier för att det inte kan snuva honom på statsministerposten. Det kanske ger honom sympatier i det egna partiet, kanske rent av höjer valresultatet någon procent, men kostar honom samtidigt regeringsmakten.

Då måste man fråga sig vad som är viktigast: Sympatier från de egna leden eller framgång i kampen om regeringsmakten. Miljöpartiet gjorde sitt val genom att trots allt hjälpa Perssonregeringen utan ministerposter (vilket jag som sagt inte garanterar att vi gör om). Vilket val gör Håkan Juholt?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Snälla Juholt: Gör inte en Persson/Jansson

  1. Mattias skriver:

    Frågan blir extra brännande om socialdemokraterna skulle fortsätta krympa opinionsmässigt, till exempel som följd av en skärpt vänsterprofil – och vissa av hans tidigare uttalanden gör att det inte alls är otroligt.
    En sådan utveckling skulle sätta både Juholt och partiet på oerhörda prov.

  2. Alexander skriver:

    Jag tror i min enfald att Juholt kommer bli en utomordentlig partiledare, som kanske kan få tillbaka de människor som på senare tid svikit partiet. Om han bara kan stå upp för en sann socialdemokratisk politik, samt ta med sig lite mänsklighet in i kammaren, och ett ansikte, inte helt olikt Åsa-Nisses. Att ta den karismatiska sidan hos såväl Sahlin som Reinfeldt, känns den ena lika lögnaktig som den andre känns osympatisk (utan att nämna vilken som är vad).

    Att ha humor, vara kvicktänkt, visa empati, prata så att folk förstår, och samtidigt vara rak, är något som saknas hos de båda ovannämnda (med reservation för Sahlins sätt att vara övertydlig i sin retorik så till den grad att hon förlöjligar sin motpart).

    För mig känns som som det bästa från mina tre favoriter genom tiderna, Göran Persson, Per-Albin Hansson samt Alf Svensson, där han anammar det bästa ur deras egenskaper.

    Hur det ter sig, får tiden utvisa, men det skall bli spännande att se en man som verkar härstamma från vardagens mylla, kliva upp mot herr Fredrik ”Quisling” Reinfeldt i en första debatt.

    Hur mycket än ett maktskifte kostar i rena pengar, är det värt varenda öre, för att undvika ännu en högerregering under kommande mandat-period. Jag håller tummarna för Juholt, men som sagt, att vara folklig innebär inte att man per automatik är kompetent.

    • Markus skriver:

      Jag måste erkänna att jag blir lite förvånad över ditt inlägg. Du gör liksom ett harsprång till vänster jämfört med vad du visat upp tidigare.

      För övrigt låter du mer och mer snarare som en mp:are än som en person som stöttar de parti du faktiskt röstade på… (och sagt av mig är det en komplimang ska sägas!).

      • Alexander skriver:

        Jag har med åren fallit mer åt vänster-hållet. Ju mer jag sätter min in inom politik, ju mer vänster glider jag. Skulle dock aldrig falla för långt ut åt vänster, då jag ogillar partiet lika mycket på yttersta vänsterkanten, precisom som med högerkanten. Jag anser att högerextremism (ja, Moderaterna ligger längst ut på högerskalan, då vänster/höger-måttet enbart är förenligt med hur man fördelar statligt inflytande kontra privatisering).

        Vänsterpartiet ger jag inte mycket för, och att Socialdemokraterna satt dessa i sitt egna knä har jag starka invändningar till.

        Att jag ogillar Sahlin, innebär inte att jag direkt ogillar socialdemokratisk politik (till viss del skall sägas). Det finns många punkter där jag absolut inte håller med just från vänsterhållet, precis som från höger. Just därför jag ställer mig där jag gör.

        Börjar man titta på politik från baksidan, alltså undviker hur media förvanskligar saker och ting, och försöker titta på allting så ofiltrerat som möjligt, anser jag att vänstern gör mindre ”skada” än vad högern gör. När Reinfeldt skrev under Lissabonfördraget, satte han i alla fall för min del spiken i kistan.

Kommentera

