Gissa bilmärket

Frågan är helt enkel: Vilket är bilmärket? Eftersom jag inte har möjlighet att skriva det upp och ned längst ned i inlägget och in dessutom inte har möjlighet att vända skärmen upp och ned skulle jag tro så får ni acceptera att jag skriver det på vanligt sätt längst ned på sidan (men med några blankrader emellan). Där kommer jag också att förklara varför jag skriver detta just nu.

Bilmärket har en lång historia. Det tillhör inte de bilmärken som grundades innan förra sekelskiftet, som t.ex. Mercedes-Benz men inte långt ifrån. Bilmärket tillverkade från början inte enbart bilar utan tillverkningen var till en början fokuserad på andra saker.

Bilmärket är idag legendariskt, främst bland sina främsta beundrare vilka många gånger visar en otrolig förmåga att stötta bilmärket och prisa det för dess förtjänster. Bilmärket har även haft motorsportframgångar och är berömt för dessa och för sin design som många gånger varit banbrytande järv och speciell.

Bilmärkets historia har också varit kantad av ekonomiska problem och har vid två tillfällen under historiens gång räddats av att större bilmärken köper upp märket och stöttar företaget.

Vid sidan av sin sportiga image har bilmärket också haft problem med bristande kvalité på sina bilar i perioder som också kännetecknas av att vara långt mer framgångsrikt i hemlandet än det är på andra marknader.

 

 

 

 

 

 

Alla som nu gissar att det är Saab jag beskriver har min fulla förståelse, jag har tagit ut första april lite i förskott. Men det är inte Saab som beskrivs, vilket märks på en (?!) uppgift i inlägget. Saab startade biltillverkningen efter andra världskriget och är alltså betydligt yngre. Märket jag beskriver ovan är Alfa Romeo. Hur ofta nämns då i t.ex. svenska motortidningar att Alfa Romeo snudd på aldrig når upp till sina försäljningsmål? Hur ofta nämns i svensk motorpress att Alfa Romeo i långa perioder dragits med bristande kvalité? Hur ofta nämns att Alfa Romeo snudd på aldrig går med vinst?

Aldrig.

Man skriver om hur bra bilarna är.

Men snudd på varje gång man skriver om Saab skriver man om hur dåligt de säljer i förhållande till försäljningsmålen. Och så lite grand om hur bra bilen är. Om man inte testar 9-3, då pratar man om hur föråldrad den är (vilket är en sanning med modifikation).  Då kan man ju fråga sig, om övriga biltillverkare är så bra på att måtta försäljningsmål, varför har då världen kapacitet att tillverka 90 miljoner bilar och säljer ungefär 50 miljoner. Trollhättefabriken har kapacitet för 150 000 bilar och 2007, Saabs bästa år under 00-talet, sålde man 125 000. Ingen vansinnig överkapacitet.

En liten lektion i Saab-smutskastning.

Jag hoppas Saabs nya VD, vem det nu blir, kommer att vara lika bra i att entusiasmera arbetarna som Jan-Åke Jonsson varit. Så mycket som han uträttat och så mycket skit han fått kastat på sig av media förstår jag dock om han vill ha lite ledigt.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

