Att ge någon eller något en andra chans

I detta fall prenumerationer på rakblad.

Låt mig först berätta om varför jag under ett antal år varit minst sagt skeptisk till denna företeelse. Förra gången jag själv provade nämligen.

Någon gång i september 2008 blev vår familj uppringd av en yngre kvinna som ville erbjuda någon i min familj ett gratis prova-på-paket med tillhörande rakbladsprenumeration. Hyveln ifråga var egentligen avsedd för kvinnor men eftersom det var jag som svarade och ingen annan hade tillgång till mitt badrumsskåp vid den här tiden (det är ju annorlunda idag, något jag är mycket glad över) så nappade jag på erbjudandet. Bemötandet där i telefon var också fullständigt klanderfritt. Men fortsättningen är sådan att jag bloggat om den på annat ställe under rubriken “Konsten att skrämma bort kunder”. Redan rubriken bör säga en hel del. De viktigaste punkterna:

  • Bladen var varken bra eller billiga utan billigt skit till överpris. Blad som var så slöa från fabrik att jag hade slängt dem om det var blad till min Gilette-hyvel kostade i praktiken mer (?!) än Gilette-bladen. Fast priset redovisades som 149 kr + frakt och porto om 39 kr (det vill säga 178 kronor) istället för 159 kronor över disk.
  • Företaget bakom (EasyShave) lämnade ingen e-postadress, inget telefonnummer och ingen postadress utan bara ett kontaktformulär med tydliga begränsningar på hemsidan. Jag kollade nu och de har spottat upp sig, de lämnar telefonnummer och de lämnar postadress – till ett ställe i Holland för all del. Fortfarande saknas dock en övrigpunkt på kontaktformuläret som gör det svårt att lämna feedback på deras produkter.
  • Företaget ifråga (se ovan) satte dessutom spiken i kistan genom att avsluta brevet där de bekräftade prenumerationsuppsägningen med meningen “vi hoppas även fortsättningsvis erbjuda dig kvalitetsprodukter till förmånliga priser”. Detta när jag precis sagt upp prenumerationen eftersom de erbjöd mig skitprodukter till överpriser. Skolboksexempel i taskig tajming enligt min mening.

Som en liten anekdot att avsluta med visade det sig att en nära släkting till mig också hade en prenumeration hos Easyshave, fast han hade herrvarianten. Jag rådde honom att pröva en Gilettehyvel och fortsätta med sin EasyShavehyvel när Gilettebladen var slut om det nu inte skulle vara någon skillnad. Två veckor senare hade han prövat och sagt upp sin prenumeration hos Easyshave.

Detta företag har inte fått någon mer chans.

Däremot har jag efter moget övervägande precis nappat på ett erbjudande från EFI, som min salig far för övrigt köpte strumpor av, om att pröva deras Wilkinson Titanium. Det finns flera anledningar till att jag till slut beslöt att ge dem en chans.

  • Åtminstone på bild ger hyveln ett betydligt gedignare intryck.
  • Ett bra introduktionserbjudande gör att jag känner mig mer villig att testa.
  • Bladen är relativt billiga, 98 kronor för fyra stycken blad som dessutom är utformade på ett sätt som åtminstone på pappret konkurrerar med Gilette Fusion, vars blad kostar från 145 kronor per 4-pack. Varje försändelse om 2 4-pack belastas dessutom med 19 kronor i frakt, men totalkostnaden om 215 kronor känns ändå överkomlig.
  • På EFIs hemsida kan man hitta telefonnummer, fax, postadress, gatuadress samt använda deras kontaktformulär som har en övrigtpost som gör det möjligt för mig som kund att ge feedback. Jo en sak till. Postadress och gatuadress går till ställen i Sverige. Koll via Allabolag.se ger positivt besked.
  • Hyveln och tillhörande blad finns att köpa även genom andra kanaler än EFI. I och för sig på lite oväntade ställen, men dock. Syskonmodellen Extreme3 finns till exempel på Teknikmagasinet.

Framtiden får utvisa om jag är rätt ute eller inte med att ge EFI en chans. Förhoppningsvis är jag rätt ute, det skulle inte vara helt fel om det finns någon tillverkare som faktiskt kan konkurrera med Gilette.

 

För övrigt har jag varit lik mig och laddat ned en bättre miniräknare till min mobil än den som följde med som standard Ler

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att ge någon eller något en andra chans

  1. Ping: Att binda ris åt egen rygg | Min återupplivade blogg

Kommentera

