Det självklara valet Demokrati

Jag är politiskt intresserad, det torde väl inte ha undgått någon. Och för mig är demokrati det enda möjliga sättet att styra ett land. Främst eftersom alla andra former av styre för eller senare leder till konflikter. Alla som påverkas av ett beslut ska också ha rätten att påverka det, annars blir det fel. Det är den första delen.

Den andra är betydligt mer ideologiskt betonad. Jag anser att samhället finns till för att tjäna medborgarna, inte tvärt om. Det här kan tyckas märkligt, men faktum är att den konservativa ideologin hävdar motstatsen, mer eller mindre högt. Den Marxist-Leninistiska ideologin hävdar också motsatsen. Samhällets funktion är att hjälpa medborgarna med sådant som enskilda eller företag av olika anledningar inte bör ta hand om. Svara för medborgarnas säkerhet till exempel (polis och försvar) eller utbilda medborgarna (skolan) eller ge medborgarna sjukvård.

Enligt min mening är det alltså inte medborgarnas sak att tjäna staten så den kan framstå som så rik och välmående som möjligt, vilket är grunden i både konservativ och Marxist-Leninistisk politik samt i i stort sett varje diktatur på jorden.

Detta innebär i sin tur att det är politikernas plikt i deras uppdrag att vara så lyhörda som möjligt ute i verkligheten för att deras beslut verkligen ska vara vad folket som valt dem velat att de ska besluta. Politikernas roll är ute i verkligheten. Av den anledningen är jag principiellt emot yrkespolitiker som sitter mandatperiod efter mandatperiod i olika politiska församlingar.

Jag sträcker mig också så långt att jag kan säga direkt att alla som på något sätt riskerar demokratin, de må sen vara skruppelfria politiker, skruppelfria journalister som hellre ordnar ett shysst scoop än beskriver verkligheten korrekt eller rättshaverister av annat slag är grupper jag har mycket mycket svårt för. Det är klart att de också har rätt att existera och de har rätt till sina åsikter, eftersom vi måste ha åsiktsfrihet om demokratin ska fungera, men de får räkna med att få ordentligt med mothugg!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det självklara valet Demokrati

  1. Alexander skriver:

    Detta låter som något som passar mig att kommentera tror jag, eftersom jag har infallsvinkeln från baksidan av just politiken. Dvs, att jag aldrig (läs: sedan många år tillbaka) tittar på statlig TV, läser dagstidningar, utan enbart förhåller mig till alternativ nyhetsrapportering, eller i viss mån utländska diton. Jag har verkligen svårt för många politiker som mer eller mindre aldrig lever ute bland det vanliga folket. Problemet är också att många folkvalda politiker som sitter mandatperiod efter mandatperiod, är mer benägna att ha personliga intressen i stora bolag och många utländska intressen, som varken tillfaller folket som röstar på dem, eller samhället i stort. Med det menas inte att jag enbart förespråkar politiker på gräsrotsnivå, men det brukar kunna vara lätt att urskilja olika typer av människor, och vad de egentligen går för.

    Problemet vi börjar se i Sverige, är ju hur vi mer och mer faller in under demokratur istället för demokrati, år efter år. Sverige styrs egentligen bara till en väldigt liten del, från just Sverige. Istället styrs ju Sverige mer eller mindre från Bryssel, och allt vad det innebär. Med det försvarar sig vissa politiker med att det så fint kallas ”globalisering”, och att ”vi inte kan stå utanför” dessa ”samarbeten” (som vi redan hade innan 2008). Jag tycker gott och väl att det hade räckt med EES istället.

    Problem nummer två i denna demokratur, är att folkomröstningarna som sker i detta land är ganska skenheliga i grund och botten, och där känsliga frågor (grundlagsändringarna i höstas) aldrig berörs, eller ges omröstingar efter ett par år, när ”rätt” resultat inte uppnåtts. Titta bara hur man proklamerade för EU-inträdet, där man mer eller mindre idiotförklarade nej-sägarna, och att man i princip svek sitt land om man inte röstade för.

    Detta betyder inte att jag vill ha direktdemokrati i Sverige, men det vore trevligare om den låg mer åt det hållet, istället för att frågor som direkt rör svenska folket, undviks, eller lobbas för i åratal (ibland med total desinformation) till dess att förslagen går igenom.

    Jag vill kunna se framåt, och lita på våra politiker, men som med många andra saker, är jag alldeles för skeptiskt lagd för att göra det. Jag gillar de politiker (oavsett parti, landstillhörighet eller värdegrund) som inte rent retoriskt försöker prata bort sig, utan som kan erkänna sina nederlag, eller som vågar gå emot saker som ingen annan vågar.

    Jag har många (opolitiska) förebilder som jag skattar högt, just för att de är mer människor som säger det folket tycker, än att vända sina kappor efter vinden, eller lobba för banker och andra globala företag. Skulle bla ALDRIG i hela mitt liv, kunna rösta på ett parti (eller person), vars högsta tillhörighet, suttit med på t.ex ett Bilderberg-möte. Där någonstans bör varningsklockan ringa. Därav mitt stora förakt mot stenhårt lobbande ”journalister” samt ”massmedian” i det stora hela.

    Nu har jag skrapat lite på toppen av isberget, och undrar om du inte snart har börjat influerat mig att starta en egen blogg snart 🙂

  2. Markus skriver:

    Angående politikerna är vi överens, så jag skriver inte så mycket om det tror jag.

    Jag skulle (liksom resten av mp) gärna vilja se beslutande folkomröstningar, och gärna om i stort sett varje grundlagsändring.

    Jag måste erkänna att som jag ser på saken så är det största problemet inte de beslut som fattas i Bryssel eller Strassbuhr (tror jag det stavas) utan de som fattas på fel ställe i Stockholm. Typ i slutna möten mellan Näringsministern och SN:s ledning och liknande. Bilderberggruppen är också ett utmärkt exempel på hur man håller liv i en nomenklatur. Om jag får komma med en gissning fattas betydligt fler praktiska beslut som berör folks vardag på sådana möten än i Bryssel.

    Tittade föresten på på Wikipedia nu och hittade inte en enda vänsterpartist eller mp:are i listan över kända medlemmar i Bilderberggruppen.

    Sedan har jag fått reda på saker i den här frågan som jag inte ska publicera på bloggen i nuläget som var anledningen till att jag skrev inlägget.

  3. Emil Svensson skriver:

    Tänkte bara flika in med att du egentligen bara kunnat skriva ”jag är liberal” i början 😉 då det där var ungefär den perfekta definitionen 😛

    • Markus skriver:

      Tyvärr är det inte så enkelt Emil eftersom många säger sig vara (marknads-) liberaler när de i själva verket är stockkonservativa med lite liberal kosmetika. Ovanpå allt så är dessa mer välrepresenterade i debatten, så skriver jag ”jag är liberal” (vilket jag gör då och då ska sägas, för jag ÄR socialliberal). tror folk att jag är stockkonservativ, och det är jag INTE.

Kommentera

