Positiv kritik??

Expressen har just nu en reklamkampanj jag sett mestadels på så kallade bill-boards. Alltså affischtavlor på stan. Jag gillar den reklamkampanjen.

Inte för att den får mig att vilja köpa expressen. Inte för ett ögonblick.

Men den är åtminstone ärlig och uppriktig, och det är ju mer än vad man brukar få se av den tidningen, så jag gillar den ändå.

Tyvärr har jag inte kommit mig för att fotografera av den och det verkar ingen annan ha gjort heller att döma av några små sökningar jag gjort nu precis på Google. Så ni får klara er utan bild. Men jag minns en affisch. Helt vit med svarta tryckbokstäver “Någon väktare som känner för att brukar övervåld idag” och så kikar getingen fram nere i högra hörnet.

Budskapet är solklart. Finns det någon sensationsbetonad nyhet, gärna med drag av indignationsjournalistik (alltså som inte har upplysningsvärde utan poängen är att du ska sitta och tycka “hu så hemskt” hemma vid soffbordet) så kommer du att läsa det i Expressen.

Vilket jag litar fullständigt på att jag faktiskt kommer att göra. Förmodligen med lite “förbättrade” detaljer, men dock.

Grejen är ju bara den att jag skyr den sortens journalistik som pesten, jag avskyr den!

Men jag slipper i alla fall bli lurad att tro att jag får en vettig tidning och får en billig blaska. Den billiga blaskan står för vad det är för skräp de skriver.

Tack för det Expressen!

 

 

Så kommer då 10 000-kronorsfrågan. Är detta verkligen positiv kritik?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Positiv kritik??

  1. Mattias skriver:

    Jag tycker absolut att det kan betraktas som positiv kritik, med tanke på vad Expressen har skrivit genom åren…

  2. Alexander skriver:

    Jag skulle kalla det hela för ett överraskande uppmärksammande, och det skulle egentligen kunna vara Arla-kon som tittar fram i ett hörn istället, för den förmedlar i alla fall mer positiva och kanske lite mer nostalgiska känslor än just en Bonnier-ägd Se & Hör-motsvarighet. Min kritik går således inte till Expressen, utan till Bonnierkoncernen som i dagsläget styr och ställer (via Adlibris) över kommunala bibliotek och vad de skall ta in för böcker. Detta sker i mångt och mycket till just bibliotekariernas stora förtret, då de själva fått välja vilka böcker som skall köpas in till utlåning tidigare. Jag är skeptisk till detta!

    Vad är då kontentan av detta? Ännu ett ett storföretag som tar över mer och mer för varje dag, vilket jag ogillar väldigt mycket. Så skall ni beställa böcker via nätet, undvik alltså Adlibris och välj ett alternativ som Bokus istället, för att sluta pumpa in pengar i ett bolag som helt fritt kan indoktrinera en hel generation med alla tänkbara medel.

    Är väl inte heller helt ärligt nöjd med Schibsteds förlag (läs: Aftonbladet) heller, men skulle jag bli tvingad att läsa en dagstidning i dagsläget, skulle jag kunna tänka mig att i alla fall bläddra lite i SvD (även där ovannämnda ägare).

    Måste nästan ut och kolla på skylten känner jag. Nu har du ju hypat upp den 🙂

Kommentera

