Bilderna jag tidigare missat

Dagens blogginlägg blir mycket kort, det är sent och jag har min bästa vän på besök. Det ville sig dock inte bättre än att jag såg två Expressenaffischer av det slag jag tidigare berört. Denna gång kom jag ihåg att fotografera dem, så här är bilderna som jag inte kunde visa i förra inlägget:

2011-04-02 11.55.282011-04-02 11.55.39

Lägg märke till att det i bägge fallen handlar om “avslöjanden” av klart negativ karaktär. Typisk indignationsjournalistik. Inte min “cup of Tea” men alltså ganska ärligt av expressen att visa vad de håller på med så öppet.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bilderna jag tidigare missat

  1. Alexander skriver:

    Måste ändå säga att för den okritiske, är detta en riktigt bra kampanj för Expressen. Tror många eftersträvar ”scoop”, eftersom det i sig inte kräver nåt av läsaren. Att dessa sedan inte allt för ofta är direkt djupdykande är ju en annan femma. Dessutom kommer vi nog få se en hel del artiklar som Expressen legat inne med, just för att få genomslag i denna kampanj.

    Det mesta som skrivs i fossil-media är ofta direkt saxat från TT och andra nyhetsbyråer, så det är väl övriga artiklar som nu Expressen valt att lägga fokus på för att få upp sin läsarbas, som för varje år sjunker. Titta bara på DN som hotas av nedläggning inom sinom tid.

    För det otränade ögat och för den som inte ifrågasätter kredabiliteten i Expressen, är jag övertygad om att detta är rätt så lyckat. Också så till den grad att t.ex DU väljer att uppmärksamma det. Då har man ju indirekt lyckats bra anser jag, då jag vet din hållning till massmedian i dagsläget och allt vad det innebär.

    Själv väljer jag återigen att slå ett slag för den mångfacetterade utländska rapporteringen istället. Där visar man i alla fall respekt för sina läsare/tittare genom att inte låta sin rapportering sållas genom censur-filtret. Jag anser att all form av censur är direkt skadligt och fördummande. Jag är mycket glad att det finns mängder med alternativ i alla fall.

  2. Markus skriver:

    Självklart eftersträvar Expressen ett scoop, något annat vore ju tjänstefel. Problemet uppstår när det visar sig att scoopet till stor del är tillverkat på Expressens redaktion enligt det gamla talesättet om hönan och fjädern. Det är då jag verkligen drar öronen åt mig.

    Som fossil-media beter sig idag (bra uttryck föresten) så kräver alltså journalistiken något av läsaren – att man inte ska vara insatt i ämnet. För är man det inser man att det är något lurt.

    Berätta för mig när DN läggs ned så ska jag köpa hem skumpa!

    Vad betyder kretabilitet?

    Min uppmärksamhet i ämnet handlar om att jag hellre har ärliga skurkar i min omgivning än oärliga, och du måste ju erkänna att detta är mycket bättre än om det stått ”En öppen och opartisk nyhetskanal till frukost” från DN. Av två onda ting väljer man det näst värsta.

  3. Alexander skriver:

    Kredabiliteten = kredibilitet, alltså sanningsenlig, trovärdig osv osv. Dock smög det in ett”a” när jag skrev det, så det blev felstavat dessutom. Det händer alltid mig när man inte har möjlighet att själv redigera texten, hehe.

    Vi får helt enkelt se hur länge alla dessa tidningar kommer att stå pall för alternativ rapportering, för tids nog måste nog annonsörer se nya vägar, eller att presstöd inte kan finnas kvar hur länge som helst.

    Lite rolig kuriosa när vi ändå är inne på detta ämne, detta saxat från Wikipedia angående Fox News:

    ”Kanalen distribueras sedan 2001 via satellit till i stort sett hela jordklotet. Tablån är den samma oavsett land. I Sverige är Fox News Channel dock i dagsläget inte tillgänglig via någon operatör överhuvudtaget, trots att de skulle ha möjlighet att distribuera kanalen kostnadsfritt. Via satellit sker distributionen enbart krypterat vilket kräver programkort hos en utländsk distributör. Till exempel finns kanalen på den brittiska Sky-plattformen.
    Sändningar från Fox News visades på TV8 från 2001 till hösten 2006. När Fox News sändes på TV8, som i sin tur distribueras via det digitala marknätet, orsakade det en del del uppmärksamhet i Sverige. Representanter för Vänsterpartiet menade att det enbart var politisk propaganda som visades i kanalen och att den svenska Granskningsnämnden skulle utreda huruvida kanalen uppfyllde de svenska sändningsreglerna om objektivitet och saklighet. TV8 valde en tid senare att ta bort sändningarna av Fox News. Det är fortfarande okänt om detta skedde som ett resultat av politiska påtryckningar.[4] Fox News ersattes med den av tyska staten finansierade nyhets- och informationskanalen om Tyskland, Deutsche Welle”

    Detta händer bara i Sverige. Säga vad man vill om Fox News, men tycker detta är mer eller mindre skandal. Att folk inte går man ur huse är för mig obegripligt. ALLT skall styras med vad du får läsa, se eller höra.

    Tragiskt är ordet…

Kommentera

