EXTRA!! Det blev vår i Norrtälje i år också!

Naturligtvis finns det en god portion ironi i rubriken, men faktum är att om man bortser ifrån att ordvalet är annorlunda brukar inte tidningsrubrikerna vara mer intelligent gjorda än så. Visst är det härligt när man tittar på termometern och det ser ut så här:

IMG_0001

Lägg märke till både vad utomhusdelen (den i mitten) och datumstämpeln nere till höger. Halv sex på kvällen visar termometern 20 grader. Det som inte syns på bilden är att termometerns temperaturgivare sitter vid ett fönsterbleck i metall som har blivit solstekt hela eftermiddagen. Temperaturen ute var inte mer än 10-12 grader när jag sedan gick ut.

Och det är just detta som jag hävdar att massmedia av idag gör fel. Väldigt mycket av det jag läser i tidningen de gånger jag läser i tidningen är banaliteter som är helt ointressanta och ofta ganska väntade och förutsägbara. I sin iver att inte provocera någon läsare skriver man bara väntade nyheter, och därmed missar man alla Nyheter. För att återkoppla till det jag skrev i förra inlägget så skriver man bara om när en hund bitit Svensson men inte om när Svensson bitit hunden för att inte reta någon medlem i SKK.

Vilket ju är journalistiskt harakiri. När man dessutom bara presenterar nyheter som är gjorda för att inte provocera den egna samhällsgruppen. I detta läge blir det blott allt för uppenbart att i stort sett samtliga journalister tillhör gruppen borgerlig över medelklass.

Eftersom jag nu inte gör det så blir det lite fel. Och rätt ofta blir det då provocerande för en person med min bakgrund (lägre tjänstemän med bostad på landsorten).

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

