SJ, det här duger inte! Men ni är inte ensamma vid skampålen…

För lite mer än två år sedan åkte jag tåg för första gången i mitt vuxna liv. Första gången jag hälsade på min dåvarande flickvän för att vara noga. Eftersom jag var stadd vid kassa åkte jag första klass.

Det var förmodligen inte bara första utan också sista gången. Merkostnaden för första klass om du bokar i sista minuten eller bra nära är stor, i mitt fall cirka 400 kronor. Det mest bestående intrycket var dock den mossiga inredningen. Om jag minns rätt var det i slutet av 1980-talet Regionaltågen blev blåa på utsidan och inredningen i den förstaklassvagn jag åkte var förmodligen inte renoverad sedan dess. Det vittnade bland annat det torra och spruckna lädret på armstöden om. På den tiden fick man inte heller någon slags internetförbindelse eller dylikt i regionaltågen ens i första klass.

Senare har jag upplevt att jag förmodligen hade lite otur. Biljetten är klart billigare om du bokar i god tid (ska till min kompis i Örebro nu i slutet av månaden, biljetterna, för all del andra klass, kostade mig sammanlagt cirka 350 kronor) och många andraklass-vagnar är fräshare än den förstaklassvagn jag åkte med.

Senast jag bokade en tågbiljett märkte jag också att man numera kan få tillgång till trådlöst Internet på tåget. För 99 spänn per biljett!!! Vad tror SJ om oss egentligen. I mitt fall blir det alltså 49,50 kronor i timmen. Om jag istället använder mitt Comviq Surf kostar det 29 kronor per dygn (1,21 kronor i timmen) eller 89 kronor per vecka (0,53 kronor i timmen). Och vad värre är; om jag väljer lågprisalternativet långfärdsbuss ingår det i biljettpriset!!

Den här artikeln: http://www.aftonbladet.se/resa/tag/article12848222.ab är alltså i och för sig nog så trevlig men det är bättre service och fräschare regionaltåg som SJ främst behöver jobba på. Till bättre priser! Inte några lyxtåg till överpriser. Plus att de behöver se över sin kundvård litet, vilket uppmärksammats i tidningarna under vintern.

Men de är som sagt inte ensamma om att inte bete sig så smart. Mig veterligen har inte hela stambanan dubbelspår, vilket gör det extremt känsligt att tågen är i tid för att möten inte ska bli väldigt knöliga. Att det är på det viset, beror på våra regeringar de gångna decenierna. Ansvaret för alla tågförseningar ligger alltså huvudsakligen på vår Riksdag.

Om under den gångna mandatperioden röstat igenom att lägga hela Sveriges budget för nybyggnation de kommande tio åren på en motorvägstunnel utanför Stockholm. Tror inte varken Malmö, Göteborg eller Luleå är så glada över det…

Inte miljöpartiet heller, för den delen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

