Miljöfaran som inte uppmärksammats

Jag är, som framgått av tidigare inlägg, en ivrig förespråkare för att använda datorhögtalare till långt mer än bara datorn.

Det finns egentligen bara ett problem med dem. Åtminstone vissa av dem. Tyvärr misstänker jag att det är ganska många.

Deras energikonsumtion.

Närmare bestämt deras konsumtion när de inte används.

Låt mig använda mina egna högtalare som exempel. De drar minst nämligen minst 79 kWh per år. Eftersom ett kylskåp av mindre modell drar så där 150 kWh per år är det ganska saftigt. Och då har jag inte ens använt högtalarna. Om jag spelar på dem 3 timmar per dag i genomsnitt tre timmar per dag lägger det till ytterligare 2 (?!) kWh. Jag betalar alltså cirka 100 spänn för att ha de inkopplade i eluttaget och mindre än en femma för att lyssna på dem. Nu använder jag min stereo lite mer, så de drar ungefär lika mycket ström.

Om jag har min stereo igång lika lång tid som mina datorhögtalare så drar den totalt 20 kWh med den volym e.tc. som jag har. Nu är min förstärkare på 140 Watt RMS vid 4 ohm medan mina datorhögtalare har en total effekt på 29 Watt så detta låter ju som uppochnedvända världen.

Hur hänger nu detta ihop.

Jo, åtminstone vad jag kommit fram till är det så att när jag slår av min stereo så drar den ingen ström. Av betyder av. Faktum är att till och med om jag sätter förstärkaren i Stand-by blir energikonsumtionen mindre än 2 Watt (det vill säga omätbar med min utrustning). När den är igång drar den däremot lite drygt 20 watt.

Mina datorhögtalare däremot drar 9 Watt bara jag sätter dem i vägguttaget. Utan att ens slå på dem.

Detta upptäckte jag för en tid sedan och det födde idén hos mig att byta till ett par datorhögtalare som faktiskt inte drar ström förutom när jag använder dem (de har ju ingen klocka eller så som behöver dra ström så jag förstår inte poängen med om det ser annorlunda ut). Det kan jag inte.

Tillverkarna uppger nämligen inte Stand-by-konsumtion ens om jag går in och läser de tekniska specifikationerna. Jag skulle alltså bli tvungen att köpa “grisen i säcken”. Inte min likör.

Däremot så gör jag så numera att jag då och då, när jag kommer ihåg det, helt enkelt drar ur väggkontakten. Men det är ju en rätt knölig lösning som jag gärna skulle slippa.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Miljöfaran som inte uppmärksammats

  1. Alexander skriver:

    Som sagt, jag borde nog starta en blogg snart, eftersom jag har så många saker jag vill ta upp och dela med mig av.

    Nåväl.

    Jag har under

  2. Alexander skriver:

    Jag har under en ganska lång tid tittat på en annan miljöfara, eller kanske mer inriktad hälsofara.

    http://www.sourze.se/Chemtrails_–_nya_spår_av_flygplan_oroar_10706857.asp

    Finns hur mycket som helst att läsa inom detta ämne, men väljer att bara bifoga denna länk.

    Kan du, kunnig om såväl miljö som hälsa, svara mig varför detta sker över i princip hela världen? Jag har mina egna slutsatser, men låter dem vara tills vidare. Jag har mina teorier om vilka som finansierar dessa kemiska spår, med bl.a. barium i luften. Har också mina teorier om syftet med detta är, men även det lämnar jag osagt just nu.

  3. Markus skriver:

    Vad skulle syftet vara med att sprida dessa gifter, för det är det ju, i luften menar du. Eller är det bara så att man använder knasiga färger på planen?

Kommentera

