Ett gammalt skivomslag har svarat på en gammal fråga

När jag var en så där 6-7 år kunde jag namnet på tre skivbolag. Philips (som gav ut Astrid Lindgrens filmer som skivor), Marianne Records (Bert Karlssons numera uppköpta skivbolag och EMI. Universal, BMC (har jag för mig att det är) och Sony Music hade inte kommit in i mitt liv. Inte heller bokstavskombinationen RCA, vilken senare har kommit att spela en ganska stor roll. Inte bara för att jag någon gång emellanåt lyssnat på pappas husgud Duke Ellington, som gav ut mycket av sin musik på just skivbolaget RCA utan även för att RCA-kontakter är en av de vanligaste typerna av kontakter, vilket mitt ljudintresse senare upptäckte.

Under hela denna tid har en fråga funnits i bakhuvudet, utan att jag tänkt på det.

Vad står egentligen EMI för? Man ser det ju aldrig utskrivet.

På ett gammalt skivomslag fick jag så se det utskrivet. Electronic & Music Industries.

Så nu vet jag det (och ni läsare vet det också förstås Ler med tungan ute).

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

