EU och mutorjournalisterna i en ohelig allians

Låt mig nu till att börja med avslöja en sak om våra mutorjournalister. Då flera av dem har namn som är lite ovanliga är det ingen större match att via Internet ta reda på deras ålder samt att deras kön ju allt som oftast är ganska uppenbart.

Alrik Söderlind, chefredaktör Auto Motor & Sport: Man, 47 år
Fredrik Huldt, sportredaktör Auto Motor & Sport: Man, ålder cirka 35.
Pär Brandt, redaktör Auto Motor & Sport: Man, ålder cirka 50.
Daniel Frodin, chefredaktör Teknikens Värld, Man cirka 35 år.
David Lilja, redaktör Teknikens Värld, Man cirka 35 år.
Linus Pröjtz, reporter och fotograf Teknikens Värld, Man 33 år.
Mikael Stjerna, reporter Teknikens Värld, 51 år
Ruben Börjesson, frilans som bland annat jobbar åt Teknikens Värld, Man 65 år.
Robert Collin, testchef Aftonbladet, Man 62 år.
Johannes Collin, motorjournalist åt bland annat Aftonbladet, Man 34 år.

Sedan har jag inte ork att spåra upp fler och dessutom behövs det inte i resonemanget. Det man kan lägga märke till här är för det första att samtliga är män. För det andra är åldern häpnadsväckande lika, om man sätter en nedre gräns vid cirka 30 och en övre vid cirka 50 täcker man in 8 av 10 namn i listan ovan. Dessutom kan jag ju bekräfta för de som misstänkt det sedan tidigare att Johannes Collin är Robert Collins son.

Angående detta att samtliga är män ska sägas att jag inte har med varken Marianne Sterner (testchef Vi Bilägare) eller Anna Andersson (alltiallo på Auto Motor och Sport). Inte heller sekreteraren på Teknikens Värld.

Angående detta med ålder med mera så går det dessutom att komplettera bilden lite grand. Samtliga har nämligen dessutom god ekonomi (som journalist med fast anställning har man det nämligen, journalistförbundet är synnerligen aktiva) och bor i området kring Stockholm.

Hur är nu män mellan 30 och 50 boende i våra städer med god ekonomi som grupp, kan man säga något om det? Japp, det kan man. De är: De är tekniskt intresserade och vill framstå som tekniskt kunniga, fascinerade av teknik. Dessutom ingår sportintresse i bilden av manlighetsnormen och denna grupp är klart överrepresenterad i den grupp som tas för allvarlig fortkörning på våra motorvägar (vi pratar 140+ km/h) och de är som grupp vad man skulle kunna kalla för ekonomiskt och teknologiskt lättsinniga. Ekonomiska skillnader betyder inte så mycket, teknik är alltid kul och bra. Lägg också märke till att jag skriver som grupp. Individuella variationer förekommer, var så säker! Jag själv är Man, boende i småstad, 28 år gammal med stabil men inte speciellt god ekonomi och jag passar inte särskilt väl i ovanstående beskrivning.

Denna gång tänker jag inte uppehålla mig vid vad det får för genomslag i hastighetsdebatten. Just nu tänker jag på ett helt annat problem.

Från och med den 1 november 2012 måste alla bilar som ska bli godkända för att köpas och köras på allmän väg i EU ha ett system som kan kallas för TPMS. Det är ett system för däcktrycksövervakning som är tänkt att larma föraren om ett hjul får punktering. Och det låter väl i och för sig bra. Men det är inte så enkelt. Dessa system har nämligen en rad nackdelar. “Allt fler bilar har TPMS-däcktrycksövervakning” kan man läsa i Vi Bilägares senaste test av sommardäck. Vad som inte står, ens på annan plats i tidningen, är att väldigt få av de bilar som har möjlighet till denna finess har det.

Varför? Det låter ju jättebra att ha ett sådant system, speciellt i moderna bilar där en punktering är så lätt att missa. Jo, men det finns ett par nackdelar:

  • Systemen falsklarmar. Potthåll, trädgrenar med mera är okända för att ge denna typ av system spader.
  • Systemen kräver att man programmerar in däckdimension. Detta leder till följande:
  • Om jag har bytt till reservdäck kommer bilen fortsätta hävda att jag har punktering.
  • Däckbyten hemma på garageuppfarten blir i praktiken omöjliga. Såvida du inte har exakt samma dimension på de nya däcken.
  • Detta kommer att ge biltillverkarna ytterligare en anledning att välja bort reservdäcket från bilen och ersätta med en komplett värdelös lagningssats.
  • Att ha den goda smaken att ha smalare vinterdäck än sommardäck, på en större bil dessutom gärna med mindre fälgar och högre profil, blir fruktansvärt krångligt och bökigt vid varje däckbyte. Det gör att många kommer att välja att ha samma dimension på vintern, det vill säga dyra, känsliga och komplett värdelösa lågprofildäck även på vintern.

Dessutom är det rätt många system i en modern bil, dödavinkelvarnare, vingelvarnare med mera, som falsklarmar rätt ofta, detta gör att man blir trött på skiten och stänger av den. Och vad har man vunnit då?

 

Men mutorjournalister är förtjusta i prylar, som testbilarna allt som oftast är fullsmetade med, och EU gillar av princip allt som gör att företagen lurar pengar av oss konsumenter. Så de tycker det är bra.

Det är vi konsumenter och får stå där med en tom plånbok och en känsla av att ha blivit lurade. Som vanligt. Och av mutorjournalisternas ansvar som konsumentupplysare blev det bara en tumme.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s