Talande siffror

I ett antal blogginlägg, mest på min gamla bilblogg tror jag, har jag skrivit om talande siffror. Alltså när det räcker med några sifferuppgifter för att komma med en viss slutsats.

Nu i helgen fick jag ett nytt exempel på det. Fast min vana trogen drog jag lite slutsatser på det jag hörde, men har plockat fram lite talande siffror på det också.

När elmarknaden avreglerades 1996 låg elpriset på cirka 0,20 kr/kWh enligt vad jag fått höra från icke pålitlig källa. Idag ligger det ju lite olika beroende på vilken leverantör man anlitar, men cirka 1,40 kr/kWh verkar vara ett ganska vanligt elpris. Det är alltså sju gånger högre (det går att få lägre, det lägsta jag träffat på är 1,11 kr/kWh).

Detta gör att jag ställer mig två frågor:

  • Är det faktiskt rimligt att det tidigare elpriset inte var subventionerat? En betydligt troligare lösning är väl gissningen att elpriset var subventionerat i ganska hög utsträckning och att ett oreglerat pris anno 1996 skulle ligga på så där 0,40-0,50 kr/kWh.
  • Vem gynnas mest av denna subventionering? En lägenhet med elkonsumtion på cirka 2500 kWh, En villa med en elkonsumtion på 23 000 kWh eller ett pappersbruk med en elkonsumtion på så där en miljard kilowatttimmar (1 TWh)

Den sista frågan är naturligtvis rent retorisk eftersom alla som läser detta inlägg inser svaret. Medan lägenhetsinnehavaren under de 15 år som gott sett sina elkostnader stiga med 250 kronor har villaägarens elkostnader stigit med mer än 2000 kronor i månaden och pappersbruket har sett sina elkostnader stiga med 3,3 miljoner – om dagen! Om de betalat moms på elen vilket de inte gör. Så det stannar vid 2,7 miljoner.

Det är i denna belysning Svenskt Näringsliv’s vurm för kärnkraft ska ses. Svenskt Näringsliv är nämligen fortfarande till stor del gamla industriförbundet, hur mycket de än döper om sig.

Vad Svenskt Näringsliv egentligen är ute efter är nämligen att de vill ha tillbaka de gamla låga elpriserna. Och det förstår man ju. Vem tycker det är särskilt kul att åka på en utgiftsökning på 2,7 miljoner kronor om dagen? Även om de också får in ganska mycket pengar så blir det ju ändå klart kännbart.

Men kan nu en Intresseorganisation för privat företagsamhet förespråka att man begränsar konkurrens? Om man är sådana avregleringsivrare som Svenskt Näringsliv blir det ju svårt. Alltså kan de inte öppet tigga om att Farbror Staten ska gå in och betala mer än hälften av deras elräkningar. Inte om de vill ha hedern i behåll.

Alltså propagerar de för Svensk kärnkraft, delvis också beroende på att de är storskalighetskåta att det är svårt att tro. Alltså ett kärnkraftverk, inte etthundra större vindkraftverk. Trots att detta inte skulle sänka elpriset speciellt.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

