Två upp och ett ned för SJ

När jag skriver dessa första rader på blogginlägget är det måndagen den 2:a maj, om inlägget publiceras först senare beror det sannolikt på att jag inte har orkat skriva klart det, eftersom jag nämligen är sjuk. Men jag tror jag ska orka. Även om det får ta sin tid.

Jag var hos en kompis i Örebro i helgen och hjälpte henne att flytta. Att tillbringa mellan 3 och fyra timmar ensam i en bil är inte min likör, i synnerhet inte om det mesta av körningen sker på motorväg eller motortrafikled. Normalt sett löser jag detta genom att ta långfärdsbuss från centralen (dit jag kommer med buss och tunnelbana) men denna gång hade jag “lyxat till det” med att ta det dyrare alternativet tåg. Det visade sig då att SJ antingen har någon drive just nu eller har mer förmånliga priser vid bokning långt i förväg än jag trott. Genom att boka en månad i förväg blev resan faktiskt riktigt billig även med tåg. Cirka 300 kronor.

Och det blir bättre. När jag kom till stationen, dessutom beväpnad med en SMS-biljett vilket kändes tryggt eftersom det var tidigt på morgonen, upptäckte jag att tåget jag skulle med var ett dubbeldäckat tåg. Skillnaden i fräschör mot Intercity-tågen (innan den renovering som tydligen pågår) är otrolig (vilket har den enkla anledningen att dubbeldäckarna började byggas 2004!) och inte blir det sämre av att utsikten från andra våningen är är dessutom värd en del. Utanpå det har dubbeldäckarna (eller x40 som är tågens officiella benämning) en topphastighet på 200 km/h, mot Intercitytågen som har en topphastighet på 160 km/h. Kanske bidrog detta till nästa sak att lägga märke till. Tåget var tidigt till Örebro. Alltså inte bara i tid, utan till och med lite före utsatt tid. Till det modernare intrycket bidrog både urttag för att lyssna på radio vid varje säte och ett teckenfönster som talade om vilket tåg det var med mera.

En komfortabel resa i ett tåg som dessutom känns modernt och fräscht. Det låter ju toppen. Nu blev det lite väl komfortabelt främst på hemresan. Min biljett blev nämligen inte kontrollerad. Så jag hade kunnat åka utan. Och ur SJ’s synvinkel är det förstås inte så bra.

Slutligen kan jag berätta att jag hittat en hemsida med alla tågfakta jag kan tänkas behövas, och mer därtill, på sidan www.jarnvag.net. Där läser jag till exempel att de vanliga Intercityvagnarna byggdes mellan 1979 och 1990, att dubbeldäckarna alltså kom i trafik (något försenat) i februari 2005 och räknas till motorvagnar medan vagnarna på InterCitytågen (B7) räknas till lokdrivna vagnar.

Jag börjar visst bli tågtokig på riktigt Ler

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

