Så har det äntligen hänt

Någon har lyckats matcha Gillette på rakhyvelsområdet.

Mina tidigare erfarenheter av rakhyvlar är följande rakhyvlar:

Gillette Sensor
Konsum/blåvitts rakblad till ovanstående
Gillette Mach3
En gammal dubbelbladshyvel
EasyShave Mystique

Av dessa rakhyvlar/blad var tre avskräckande på varierande sätt. Konsums blåvita blad var dels slöa från fabrik, dels var man tvungen att byta dem efter alldeles för kort tid (typ en vecka om man rakar sig dagligen) eftersom de inte gick att göra rent ordentligt, vilket ju blir rätt äckligt.

Dubbelbladshyveln var en avskräckande upplevelse av en annan anledning. En dubbelbladshyvel bygger på att man öppnar toppen på hyveln och lägger dit ett löst rakblad. Denna konstruktion är oerhört klumpig vilket gör att det är bara att ge upp hoppet om att komma åt exempelvis på gränsen mellan nederkäke och hals. Dessutom är bladen jobbiga att hantera vid byte. Ovanpå det var hyveln svår att få ren. Jag gjorde slut på våra gamla blad, sedan fick denna hyvel plats i museét.

EasyShave Mystique var plastig, bladen var slöa redan från fabrik så vilken livslängd de ska sägas ha är högst tveksamt men inte blir den lång. Dessutom visade det sig när jag räknade närmare på saken att bladen var dyrare per blad än mina Gillette-blad (har bloggat om det förut). Prenumerationen på bladen sades upp (och företaget bakom hyveln klantade sig igen, ack ja!) och Gillette fick förnyat förtroende.

MEN

Min nya Wilkinson Quattro Titanium matchar Gillette, när det kommer till rakresultat så väl som till två andra punkter där konkurrenterna brukar ha problem. Livslängden och hur lätt de är att rengöra. Jag kollade idag och jag funderar förvisso på att byta blad på min rakhyvel, men det kanske inte är så konstigt då den blivit använd mer än en månad med samma blad (okej, då har jag använt Gillett-hyveln också under den månaden, men inte så mycket).

Så känns det lockande att prenumerera på rakblad kan Wilkinsons Quattro Titanium rekommenderas.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Så har det äntligen hänt

  1. Mikael S skriver:

    Vad kostar det att prenumerera på wilkinson? Jag använder själv Gillette Mach3, även testat ”turbo” som jag bara tyckte var sämre. Vore kul att hitta något likvärdigt (eller bättre) som kanske är billigare?

    • foto136 skriver:

      Jag använde alltså själv Gilette Mach 3 innan och det är en riktigt bra rakhyvel, inte tu tal om det. Quattro Titanium ligger på ungefär samma pris. Själva hyveln får du tillsammans med ett startkitt av EFI. Bladen kostar därefter 232 kronor för 8 blad (inklusive frakt och porto) vilket du får en gång var tredje månad. Om du hittar 8-pack Mach3-blad som på Clas Ohlson eller Gents (eller hos dig???) blir det billigare men det vanliga är ju om jag minns rätt 5-pack för typ 150 spänn och då är ju Quattro Titanium billigare.

      Det skulle uppskattas om man kunde ställa in intervallerna för jag skulle behöva blad typ var femte månad, men det beror ju på hur man gör när man rakar sig också och hur kraftig skäggväxt man har. Jag behöver bara raka mig varannan eller var tredje dag om jag gör helt rätt när jag rakar mig.

      EFI har nu också släppt en ännu häftigare variant på rakhyvel Hydro 5, men den har jag inte provat. Där kostar varje bladförsändelse 256 kronor men hyveln är helt klart mer en konkurrent till Gillette Fusion.

    • foto136 skriver:

      Har varit inne och tittat på din butik nu. Förutom att det skulle vara Toppen om du kunde övertala EFI om att du får sälja blad till Quattro titanium finns det även raktvål i träask på marknaden. Åtminstone refiler vore trevligt om du också erbjuder. Träaskar i icke-regnskog skulle också uppskattas. Bara några produkttips.

Kommentera

